Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Atılganlık Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 8, 173 - 180, 31.12.2020
https://doi.org/10.31461/ybpd.777410

Öz

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerine uygulanan atılganlık eğitiminin öğrencilerin sosyal, duygusal öğrenme becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 25(13K-12E) deney 25(13K-12E) kontrol grubu olmak üzere 50 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Eğitimin duyurusu okullarda afişlerle yapılmış ve öğrenciler gönüllü olarak eğitime başvurmuşlardır. Araştırmada deneysel desen kullanılmıştır. Öğrenciler 10 oturumluk Atılganlık Eğitimine katılmışlardır. Katılımcıların sosyal, duygusal öğrenme becerilerini ölçmek için Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDÖBÖ) kullanılmıştır. Uygulama öncesinde deney ve kontrol gruplarının ön test puanlarını analiz etmek amacıyla bağımsız örneklemler için t testi, uygulama sonrasında deney ve kontrol gruplarının ön test-son test puanları farkını analiz etmek için bağımlı örneklemler t testi kullanılmıştır. Sonuç olarak atılganlık eğitimi öğrencilerin sosyal ve duygusal öğrenmelerine, iletişim becerileri ve stres düzeylerine anlamlı şekilde etki ederken, problem çözme ve kendilik algılarına anlamlı şekilde etki etmemiştir.

Kaynakça

  • Alberti, R. E. ve Emmons M. L. (1976). Stand up, speak out, talk back. San Luis Opispo: Impact Publisheres.
  • Alberti, R. E. ve Emmons M. L. (1995). Atılganlık hakkınızı kullanın (Serap Katlan, Çev.). Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Alberti, R. E. ve Emmons, M. L. (1998). Your perfect right: Complete guide to assertive living. California: Impact Publishers.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1990). Stresle başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Berne, E. (1963). The structure and dynamics of gruops and organizations. New York: Ballantine Books.
  • Budak, B. (1999). Lise öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeyi ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin cinsiyet ve sınıfa göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 13-25.

The Effect of Assertiveness Training on Social Emotional Learning Skills of Secondary School Students

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 8, 173 - 180, 31.12.2020
https://doi.org/10.31461/ybpd.777410

Öz

In this research, the effect of Assertiveness Training applied to secondary school students on social and emotional learning skills of students was investigated. 25 (13 female - 12 male) experimental group, 25 (13 female - 12 male) control group, totally 50 secondary school students participated in this research. The announcement of the training was made with the posters in the schools and the students applied for the education voluntarily. Experimental design was used in the research. The students participated in Assertiveness Training consisted of 10 sessions. The Social Emotional Learning Skills Scale (SDQAS) was used to measure participants' social and emotional learning skills. In order to analyze the pretest points of the experimental and control groups, t test was used for independent samples and after the application, to analyze the difference of pretest-posttest scores of the experimental and control groups dependent samples t test was also used. As a result, while assertiveness training significantly influenced students' social and emotional learning, communication skills and stress levels, it had no significant effect on their problem solving and self-perceptions.

Kaynakça

  • Alberti, R. E. ve Emmons M. L. (1976). Stand up, speak out, talk back. San Luis Opispo: Impact Publisheres.
  • Alberti, R. E. ve Emmons M. L. (1995). Atılganlık hakkınızı kullanın (Serap Katlan, Çev.). Ankara: HYB Yayıncılık.
  • Alberti, R. E. ve Emmons, M. L. (1998). Your perfect right: Complete guide to assertive living. California: Impact Publishers.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1990). Stresle başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Berne, E. (1963). The structure and dynamics of gruops and organizations. New York: Ballantine Books.
  • Budak, B. (1999). Lise öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeyi ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin cinsiyet ve sınıfa göre incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 13-25.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Cilt:4, Sayı:8 Aralık
Yazarlar

Mehmet Akif Demirelli 0000-0003-3217-5764

Yaşar Barut 0000-0002-5027-2536

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Demirelli, M. A., & Barut, Y. (2020). Atılganlık Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerine Etkisi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 4(8), 173-180. https://doi.org/10.31461/ybpd.777410