Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Place of Andalusia and North Africa on The Sufism Of Anatolia

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 61 - 85, 30.05.2017

Öz

In this study, after presenting the structure, agents, resources,

contents and characteristics of the sufistic accumulation of the

geography of Andalusia and North Africa, we touched on Ibn

Arabî’s contributions to this accumulation. Next, we emphasized

how this accumulation was transported to Anatolia by Ibn Arabî.

It is obvious that Ibn Arabî is the symbol for the influence of Andalusia

and North Africa on the Sufism of Anatolia. Because, after

Ibn Arabî came to Anatolia, the scholars of this geography translated,

annotated, commented, evaluated his works and produced

new works. This circumstance which is survived until today, demonstrates

the influence of the sufism of Andalusia and North Africa

on the sufism of Anatolia. In this study, some assessments

and figures about these subjects are also presented.

Kaynakça

  • Addas, Claude, İbn Arabî Kibrit-i Ahmer’in Peşinde, çev. Atila Ataman, Gelenek Yay., İstanbul, 2004.
  • Afîfî, Ebu’l-Alâ, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar (et-Ta’lik alâ Fusûsi’l-Hikem), çev. Ekrem Demirli, İz Yay., İstanbul, 2006. ………, Muhyiddîn İbnu’l-Arabî’nin Tasavvuf Felsefesi, çev. Mehmet Dağ, AÜİF Yay., Ankara, tarihsiz.
  • Akbulut, A. Turan, “Davud-i Kayserî”, İslam Medeniyeti Mecmuası, c. IV, sy. 3, Haziran 1980, İstanbul, ss. 61-83.
  • Arpaguş, Safi, “Tasavvufî Düşünce ve Şerh Geleneğinde Mevlana Celaleddin Rumi – Muhyiddin İbn Arabî İlişkisi”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, sy. 25 (2010/1) ss. 211-238.
  • Aşkar, Mustafa, Molla Fenârî ve Vahdet-i Vucud Anlayışı, Muradiye Kültür Vakfı, Ankara, 1993. ………, “Osmanlı Devletinde Alim-Mutasavvıf Prototipi Olarak; İlk Şeyhülislam Molla Fenârî ve Tasavvuf Anlayışı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 37, ss. 85-401. ………, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 2001. ………, Niyâzî-i Mısrî Hayatı Eserleri Görüşleri, İnsan Yay., İstanbul, 2011.
  • Ayhan, Aydın, “Edip Harabî’nin Şiirlerinde Vahdet-i Vücut Kavramı”, I. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Sempozyumu Bildirileri (22-24 Ekim 1998), Gazi Ünv. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi, Ankara, 1999, ss. 27-34.
  • Azamat, Nihat, “İbnü’l-Arîf”, TDV İslam Ansiklopedisi, c. XX, ss. 522-523. Bardakçı, M. Necmettin, “İbn Arabî Öncesi Endülüs’te Tasavvuf”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sy. 23, ss. 325-355. ………, Endülüslü Sûfî İbnü’l-Arîf ve Mehâsinu’l-Mecâlis, Sır Yay., İstanbul, 2005.
  • Bayrakdar, Mehmet, Dâvud el-Kayserî, Kurtuba Kitap, İstanbul, 2009. ………, “Mukaddime”, “Risale fi İlmi’t-Tasavvuf, (Davud el-Kayserî)” içinde, Tahkik ve Takdim: Mehmet Bayrakdar, AÜİF Dergisi, c. XXX, ss. 171-177. ………, “Davud-i Kayserî”, TDV İslam Ansiklopedisi, c. IX, ss. 32-35.
  • Bilgin, Azmi, “Türk Tasavvuf Edebiyatı Literatürü”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 5, sy. 10, 2007, ss. 331-352.
  • Bozkurt (Gülmez), Birgül, İbn Seb‘în Hayatı Eserleri ve Felsefi Görüşleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, AÜSBE, Ankara, 2008. ………, “İbn Seb‘în’in Hayatı İlmi Kişiliği ve Eserleri”, CÜİF Dergisi, XII/2, 2008, ss. 347-380. ………, “Molla Ahmed-i Cezirî’nin Divan’ında Vahdet-i Vücûd Anlayışı”, Uluslararası Şırnak ve Çevresi Sempozyumu (14–16 Mayıs 2010) Sempozyum Bildirileri, Şırnak Ünv. Yay., Ankara, 2010, ss. 625-636.
  • Cezirî, Molla Ahmed-i, Dîvan, çev. Osman Tunç, Kent Yay., İstanbul, 2007.
  • Chittick, William, “Merkezî Nokta: İbn Arabî Ekolünde Sadreddin Konevî’nin Rolü”, çev. Betül Güçlü, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sy. 23, ss. 669-684. ………, Varolmanın Boyutları (Tasavvuf ve Vahdetü’l-Vücûd Üstüne Yazılar), der. ve çev. Turan Koç, İnsan Yay., İstanbul, 2013.

Endülüs ve Kuzey Afrika’nın Anadolu Tasavvufundakİ Yerİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 61 - 85, 30.05.2017

Öz

Bu çalışmada Endülüs ve Kuzey Afrika coğrafyasının sahip olduğu

tasavvufî birikiminin yapısı, oluşturucuları, kaynakları, içeriği

ve niteliğini ortaya koyduktan sonra, İbn Arabî’nin bu birikime

katkılarına değindik. Daha sonra, ortaya çıkan bu birikimin İbn

Arabî tarafından Anadolu’ya nasıl taşındığını vurguladık. İbn Arabî’nin

Endülüs ve Kuzey Afrika tasavvufunun Anadolu’daki yeri

ve önemi için sembol bir isim olduğu aşikârdır. Zira onun Anadolu’ya

gelişinin ardından bu coğrafyanın düşünürleri onun eserlerini

çevirmiş, şerh etmiş, yorumlamış, değerlendirmiş ve yeni

eserler ortaya koymuştur. Günümüze kadar devam eden bu durum,

Endülüs ve Kuzey Afrika tasavvufunun Anadolu tasavvufu

üzerindeki etkisini göstermektedir. Bu çalışmada sözü edilen bu

konularla ilgili bir takım tespitler sunulmuş ve şahsiyetlerden örnekler

de verilmiştir.

Kaynakça

  • Addas, Claude, İbn Arabî Kibrit-i Ahmer’in Peşinde, çev. Atila Ataman, Gelenek Yay., İstanbul, 2004.
  • Afîfî, Ebu’l-Alâ, Fusûsu’l-Hikem Okumaları İçin Anahtar (et-Ta’lik alâ Fusûsi’l-Hikem), çev. Ekrem Demirli, İz Yay., İstanbul, 2006. ………, Muhyiddîn İbnu’l-Arabî’nin Tasavvuf Felsefesi, çev. Mehmet Dağ, AÜİF Yay., Ankara, tarihsiz.
  • Akbulut, A. Turan, “Davud-i Kayserî”, İslam Medeniyeti Mecmuası, c. IV, sy. 3, Haziran 1980, İstanbul, ss. 61-83.
  • Arpaguş, Safi, “Tasavvufî Düşünce ve Şerh Geleneğinde Mevlana Celaleddin Rumi – Muhyiddin İbn Arabî İlişkisi”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, sy. 25 (2010/1) ss. 211-238.
  • Aşkar, Mustafa, Molla Fenârî ve Vahdet-i Vucud Anlayışı, Muradiye Kültür Vakfı, Ankara, 1993. ………, “Osmanlı Devletinde Alim-Mutasavvıf Prototipi Olarak; İlk Şeyhülislam Molla Fenârî ve Tasavvuf Anlayışı”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 37, ss. 85-401. ………, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 2001. ………, Niyâzî-i Mısrî Hayatı Eserleri Görüşleri, İnsan Yay., İstanbul, 2011.
  • Ayhan, Aydın, “Edip Harabî’nin Şiirlerinde Vahdet-i Vücut Kavramı”, I. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Sempozyumu Bildirileri (22-24 Ekim 1998), Gazi Ünv. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi, Ankara, 1999, ss. 27-34.
  • Azamat, Nihat, “İbnü’l-Arîf”, TDV İslam Ansiklopedisi, c. XX, ss. 522-523. Bardakçı, M. Necmettin, “İbn Arabî Öncesi Endülüs’te Tasavvuf”, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sy. 23, ss. 325-355. ………, Endülüslü Sûfî İbnü’l-Arîf ve Mehâsinu’l-Mecâlis, Sır Yay., İstanbul, 2005.
  • Bayrakdar, Mehmet, Dâvud el-Kayserî, Kurtuba Kitap, İstanbul, 2009. ………, “Mukaddime”, “Risale fi İlmi’t-Tasavvuf, (Davud el-Kayserî)” içinde, Tahkik ve Takdim: Mehmet Bayrakdar, AÜİF Dergisi, c. XXX, ss. 171-177. ………, “Davud-i Kayserî”, TDV İslam Ansiklopedisi, c. IX, ss. 32-35.
  • Bilgin, Azmi, “Türk Tasavvuf Edebiyatı Literatürü”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 5, sy. 10, 2007, ss. 331-352.
  • Bozkurt (Gülmez), Birgül, İbn Seb‘în Hayatı Eserleri ve Felsefi Görüşleri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, AÜSBE, Ankara, 2008. ………, “İbn Seb‘în’in Hayatı İlmi Kişiliği ve Eserleri”, CÜİF Dergisi, XII/2, 2008, ss. 347-380. ………, “Molla Ahmed-i Cezirî’nin Divan’ında Vahdet-i Vücûd Anlayışı”, Uluslararası Şırnak ve Çevresi Sempozyumu (14–16 Mayıs 2010) Sempozyum Bildirileri, Şırnak Ünv. Yay., Ankara, 2010, ss. 625-636.
  • Cezirî, Molla Ahmed-i, Dîvan, çev. Osman Tunç, Kent Yay., İstanbul, 2007.
  • Chittick, William, “Merkezî Nokta: İbn Arabî Ekolünde Sadreddin Konevî’nin Rolü”, çev. Betül Güçlü, Tasavvuf İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2), [2009], sy. 23, ss. 669-684. ………, Varolmanın Boyutları (Tasavvuf ve Vahdetü’l-Vücûd Üstüne Yazılar), der. ve çev. Turan Koç, İnsan Yay., İstanbul, 2013.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Bozkurt

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2017
Kabul Tarihi 14 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Bozkurt, Ömer. “Endülüs Ve Kuzey Afrika’nın Anadolu Tasavvufundakİ Yerİ”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 3/1 (Mayıs 2017), 61-85.