Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 8, 43 - 84, 01.12.2015

Öz

İnsanın varlık yapısının ve manevi dünyasının anlaşılmasında ve açıklanmasında değerler büyük bir öneme sahiptir. Özellikle değer kaybının yaşandığı günümüz dünyasında, gençlerin değer algısını belirlemek, hangi değerlerin hayatlarına yön verdiğini tespit etmek oldukça önemlidir. Buna binaen, Rize, RTEÜ İlahiyat Fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin değer yönelimlerinin tespiti ve bazı demografik değişkenlerin değerler üzerinde etkisi olup olmadığı belirlenmeye çalışıldı. Araştırmamızda öncelikle ölçme araçlarının iç tutarlık analizi sonuçları aktarılacak. Ardından demografik değişkenlerle değer ve dindarlık yönelimlerine ait bulgular ve yorumlar aktarılacaktır. Daha sonra dindarlık ve değer alt boyutları arasındaki ilişkilerle ilgili bulgulara yer verilecektir.

Kaynakça

  • Ayverdi, İ. ve Topaloğlu, A. (2007). Türkçe Sözlük, İstanbul: Kubbealtı Lugatı. Bolay, S. H. (2007). “Aşkın Değerler Buhranı”, Değerler ve Eğitimi, Editör: Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 55-69. Doğan, D. M. (2011). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Yazar Yayınları. Özensel, E. (2003). “Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer”, DED, c.I, sy. 3, Temmuz 2003, ss. 217-237. Kağıtçıbaşı, Ç. ve Kuşdil, E. (2000). “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, ss. 29-80. Kanar, M. (2008). Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları. Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kızılgeçit, M. (2011). Yalnızlık Umutsuzluk ve Dindarlık İlişkisi (Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mehmedoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve Din, İstanbul: DEM Yay. _________ (2006a) “Gençlik, Değerler ve Din”, Küreselleşme Ahlâk ve Değerler, Ed. Yurdagül Mehmedoğlu- A. Ulvi Mehmedoğlu, İstanbul: Litera Yayıncılık. _________ (2006b). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü.İ.F. örneği)”, M.Ü.İ.F.D. sy. 30, İstanbul 2006/ 1, ss.133-167. _________ (2013). “Din Dindarlık ve Değerler”, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Tosun, C. (2002). Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Yay. TDK. (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Uysal, V. (1995). “İslami Dindarlık Ölçeği Üzerine Bir Pilot Çalışma”, İslami Araştırmalar, 8 (3-4), İstanbul, ss. 263-271. _________ (1996). Din Psikolojisi Açısından Dini Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri, İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları. _________ (2007). “Yetişkinlerde Dindarlık ve Değerler: Dini Hayat, Değer Tercihleri ve Kadına Bakış Eğilimleri”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay. Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”, DED, c.I, sy.4, ss. 173-206. Yağcı, H. (2006). Ortaöğretim Öğrencilerinin Değer Yönelimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Zeytinburnu Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yavuz, Ş. (2007). “Değerlerin Şeceresi, Doğası, Sınırı ve Devamlılığı: Değerlerin Dini ve Sosyal Karakteri ve Sürekliliği”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 89-110.

( التوجهات القيمية عند طالب كلية اإللهيات وعالقة التدين بتلك القيم ( ريزه نموذجا

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 8, 43 - 84, 01.12.2015

Öz

ملخص: إنّ للقيم فضلا كبيرا للوقوف على التركيب الوجودي والعالم المعنوي للإنسان. ومن المهم للغاية الاطلاع على المفاهيم القيمية عند الشباب وتحديد الاعتبارات التي ينقادون لها وخاصة في يومنا هذا الذي تزعزعت فيه القيم بشكل ملحوظ. ولقد تناولنا في بحثنا طلاب كلية الإلهيات بجامعة رجب طيب أردوغان، في ريزه، وحاولنا تعيين تجوهاتهم القيمية وأثر المتغيرات السكانية على تلك القيم. سنقدّم أوّلا نتائج التلاؤم الداخلي لأدوات التحليل، ثم الكشوف والتعليقات للمتغيرات السكانية والقيم والتدين. وأخيرا سنقوم بإبراز النتائج عن العلاقة بين التدين والأبعاد التحتية للقيم

Kaynakça

  • Ayverdi, İ. ve Topaloğlu, A. (2007). Türkçe Sözlük, İstanbul: Kubbealtı Lugatı. Bolay, S. H. (2007). “Aşkın Değerler Buhranı”, Değerler ve Eğitimi, Editör: Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 55-69. Doğan, D. M. (2011). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Yazar Yayınları. Özensel, E. (2003). “Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer”, DED, c.I, sy. 3, Temmuz 2003, ss. 217-237. Kağıtçıbaşı, Ç. ve Kuşdil, E. (2000). “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, ss. 29-80. Kanar, M. (2008). Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları. Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kızılgeçit, M. (2011). Yalnızlık Umutsuzluk ve Dindarlık İlişkisi (Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mehmedoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve Din, İstanbul: DEM Yay. _________ (2006a) “Gençlik, Değerler ve Din”, Küreselleşme Ahlâk ve Değerler, Ed. Yurdagül Mehmedoğlu- A. Ulvi Mehmedoğlu, İstanbul: Litera Yayıncılık. _________ (2006b). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü.İ.F. örneği)”, M.Ü.İ.F.D. sy. 30, İstanbul 2006/ 1, ss.133-167. _________ (2013). “Din Dindarlık ve Değerler”, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Tosun, C. (2002). Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Yay. TDK. (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Uysal, V. (1995). “İslami Dindarlık Ölçeği Üzerine Bir Pilot Çalışma”, İslami Araştırmalar, 8 (3-4), İstanbul, ss. 263-271. _________ (1996). Din Psikolojisi Açısından Dini Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri, İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları. _________ (2007). “Yetişkinlerde Dindarlık ve Değerler: Dini Hayat, Değer Tercihleri ve Kadına Bakış Eğilimleri”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay. Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”, DED, c.I, sy.4, ss. 173-206. Yağcı, H. (2006). Ortaöğretim Öğrencilerinin Değer Yönelimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Zeytinburnu Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yavuz, Ş. (2007). “Değerlerin Şeceresi, Doğası, Sınırı ve Devamlılığı: Değerlerin Dini ve Sosyal Karakteri ve Sürekliliği”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 89-110.

Value Orientations of Theology Students and Religiousness-Value Relation (Rize Sample)

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 8, 43 - 84, 01.12.2015

Öz

The understanding of the structure being human and moral values in the world and described them has a great importance. Especially in today's world are experiencing the loss of value, to determine the youth's perception of value, it is important to identify which values that give direction to their liveTherefor, tried to determine whether the effect on the value of some demographic variables The determination of the value orientation of students attending Rize, RTEÜ the Faculty of Theology. The internal consistency analysis of the results of our research will be transferred primarily measurement toolThen the demographic variable with the values of piety and trends and reviews the findings will be presented. It will then be given to the findings regarding the relationship between religiosity and value sub-dimensions

Kaynakça

  • Ayverdi, İ. ve Topaloğlu, A. (2007). Türkçe Sözlük, İstanbul: Kubbealtı Lugatı. Bolay, S. H. (2007). “Aşkın Değerler Buhranı”, Değerler ve Eğitimi, Editör: Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 55-69. Doğan, D. M. (2011). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Yazar Yayınları. Özensel, E. (2003). “Sosyolojik Bir Olgu Olarak Değer”, DED, c.I, sy. 3, Temmuz 2003, ss. 217-237. Kağıtçıbaşı, Ç. ve Kuşdil, E. (2000). “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, ss. 29-80. Kanar, M. (2008). Osmanlı Türkçesi Sözlüğü, İstanbul: Say Yayınları. Karaca, R. (2008). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kızılgeçit, M. (2011). Yalnızlık Umutsuzluk ve Dindarlık İlişkisi (Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Mehmedoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve Din, İstanbul: DEM Yay. _________ (2006a) “Gençlik, Değerler ve Din”, Küreselleşme Ahlâk ve Değerler, Ed. Yurdagül Mehmedoğlu- A. Ulvi Mehmedoğlu, İstanbul: Litera Yayıncılık. _________ (2006b). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri ve Dindarlık-Değer İlişkisi (M.Ü.İ.F. örneği)”, M.Ü.İ.F.D. sy. 30, İstanbul 2006/ 1, ss.133-167. _________ (2013). “Din Dindarlık ve Değerler”, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Tosun, C. (2002). Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Yay. TDK. (2011). Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Uysal, V. (1995). “İslami Dindarlık Ölçeği Üzerine Bir Pilot Çalışma”, İslami Araştırmalar, 8 (3-4), İstanbul, ss. 263-271. _________ (1996). Din Psikolojisi Açısından Dini Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri, İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı Yayınları. _________ (2007). “Yetişkinlerde Dindarlık ve Değerler: Dini Hayat, Değer Tercihleri ve Kadına Bakış Eğilimleri”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay. Yapıcı, A. ve Zengin, Z. S. (2003). “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Değer Tercih Sıralamaları Üzerine Psikolojik Bir Araştırma: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği”, DED, c.I, sy.4, ss. 173-206. Yağcı, H. (2006). Ortaöğretim Öğrencilerinin Değer Yönelimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Zeytinburnu Örneği) (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yavuz, Ş. (2007). “Değerlerin Şeceresi, Doğası, Sınırı ve Devamlılığı: Değerlerin Dini ve Sosyal Karakteri ve Sürekliliği”, Değerler ve Eğitimi, Ed. Recep Kaymakcan, Seyfi Kenan, Hayati Hökelekli, Şeyma Arslan, Mahmut Zengin, İstanbul: Dem Yay., ss. 89-110.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Diğer ID JA99JZ23DE
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Kızılgeçit Bu kişi benim

Hacı Yusuf Acuner

Gülüzar Toklu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Kızılgeçit, M., Acuner, H. Y., & Toklu, G. (2015). İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 43-84.
AMA Kızılgeçit M, Acuner HY, Toklu G. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Aralık 2015;4(8):43-84.
Chicago Kızılgeçit, Muhammed, Hacı Yusuf Acuner, ve Gülüzar Toklu. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ)”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4, sy. 8 (Aralık 2015): 43-84.
EndNote Kızılgeçit M, Acuner HY, Toklu G (01 Aralık 2015) İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 8 43–84.
IEEE M. Kızılgeçit, H. Y. Acuner, ve G. Toklu, “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ)”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 8, ss. 43–84, 2015.
ISNAD Kızılgeçit, Muhammed vd. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ)”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/8 (Aralık 2015), 43-84.
JAMA Kızılgeçit M, Acuner HY, Toklu G. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;4:43–84.
MLA Kızılgeçit, Muhammed vd. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ)”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sy. 8, 2015, ss. 43-84.
Vancouver Kızılgeçit M, Acuner HY, Toklu G. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEĞER YÖNELİMLERİ VE DİNDARLIK-DEĞER İLİŞKİSİ (RİZE ÖRNEĞİ). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;4(8):43-84.