Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PISA 2022 Değerlendirmesinde Türkiye’de Okul Şiddeti ve Zorbalık

Yıl 2024, Sayı: 11, 495 - 513, 15.03.2024
https://doi.org/10.56720/mevzu.1429486

Öz

Bu çalışmanın amacı PISA 2022 verilerinden hareketle Türkiye’de okul şiddeti, güvensizlik, zorbalık, yalnızlaşma ve yabancılaşma konusunda 15 yaşındaki öğrencilerin mevcut durumunu OECD ülke ortalamaları ile kıyas-layarak tartışmak ve mevcut durumla ilgili politika önerisi geliştirmektir. Temel hedefi, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri gerçek hayattaki zorlukların üstesinden gelmek için kullanma becerilerini ölçmek olan Uluslararası Öğrenci Değerlendirmesi (PISA)’nin 2022 uygulaması Kovid-19 salgını sonrası yapılan en kapsamlı eğitim araştırması olması sebebiyle de önem taşımaktadır. Türkiye’nin 2003 yılından bu yana katıldığı değerlendirmelerde öğrencilerin akademik becerilerinin yanı sıra kişisel ve sosyal iyi oluşlarını ölçen formlar da uygulanmaktadır. Bu uygulamalardan hareketle okulda zorbalığa uğrama, şiddet mağduru ve şahidi olma, yabancılaşma ve yalnızlaşma gibi konularda öğrencilerin görüşleri alınmaktadır. Türkiye’nin verileri her ne kadar bir önceki uygulamaya göre (2018) kısmi iyileşmeler gösterse de OECD ortalamalarına nazaran daha olumsuz bir tablo sergilenmektedir. Çalışmada PISA 2022 kıyaslamalı olarak incelenmiş ve Türkiye’nin mevcut verilerden hareketle atması gereken adımlar konusunda öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Bloom, Benjamin. Human characteristics and school learning. New York NY, USA: McGraw-Hill.1976.
  • Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., Schneider, M., & Luhmann, M. Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, (74, 2018), 83–94.
  • Council of Europe. From Children's Rights: Violence in Schools: (2024, Ocak 10). https://www.coe.int/en/web/children/violence-in-schools
  • Creswell, John. W. Eğitim Araştırmaları. İstanbul: EDAM. 2017.
  • Demanet, J. & Van Houtte, M. The Impact of Bullying and Victimization on Students' Relationships, American Journal of Health Education, (43/2,2012) 104-113.
  • Diener, E. Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, (95,1984), 542–575.
  • Erdoğan, M., Kayır Ç.G., Kaplan H., Aşık Ünal Ü.Ö, Akbunar Ş. 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programlari ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yillari arasinda yapilan araştirmalarin içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, ( 23/1,2015) 171-196.
  • Giddens, Anthony. Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2008.
  • Haynie, D. L., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A. D., Saylor, K., Yu, K., & Si-mons-Morton, B.. Bullies, Victims, and Bully/Victims:: Distinct Groups of At-Risk Youth. The Journal of Early Adolescence, (21/1,2001), 29-49.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. PISA 2022 Türkiye Raporu. Ankara: MEB, 2023.
  • OECD. OECD PISA . From What is PISA?: (2024, Ocak 15). https://www.oecd.org/pisa/
  • OECD. PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, (2023a) https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
  • OECD. PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Dis-ruption, PISA, OECD Publishing, Paris, (2023b) https://doi.org/10.1787/a97db61c-en.
  • Öntaş, Turgay. Türkiye’nin PISA 2022 performansı nasıl okunmalı?, 2024. https://enstitusosyal.org/iki-nokta- turgay-ontas2.php
  • Seligman, M. Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. New York, NY: Free Press. 2011.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 20. Millî Eğitim Şûrasi Kararları, Talim ve Terbiye Kurulu-MEB, 2021. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_12/08163100_20_sura.pdf.
  • UNESCO. From 290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response: (2020, Mart 4). https://www.unesco.org/en/articles/290-million-students-out-school- due-covid-19-unesco-releases-first-global-numbers-and-mobilizes.
  • Wollschläger, R., Esch, P., Keller, U., Fischbach, A., & Pit-ten Cate, I. M. Academic Achievement and Subjective Well-being: A Representative Cross-sectional Study. Wohlbefinden und Gesundheit im Jugendalter: Theoretische Perspektiven, empirische Befunde und Praxisansätze içinde (ss. 191-213). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2022.

PISA 2022 Assessment on School Violence and Bullying in Turkiye

Yıl 2024, Sayı: 11, 495 - 513, 15.03.2024
https://doi.org/10.56720/mevzu.1429486

Öz

The purpose of this study is to discuss and develop policy recommenda-tions on the current status of 15-year-old students in Turkiye in terms of school violence, insecurity, bullying, loneliness, and alienation, by comparing their current status with the OECD country averages, based on PISA 2022 data. The 2022 PISA, which is a comprehensive assessment of students' ability to apply knowledge and skills acquired in school to real-world challenges, is also significant because it is the most comprehensive education research conducted after the Covid-19 pandemic. Since 2003, Turkiye has participated in assessments that measure students' academic skills as well as their personal and social well-being. Based on these assessments, students' views are taken on issues such as bullying at school, being a victim or witness of violence, alienation, and loneliness. Although Turkiye's data showed some improvement compared to the previous application (2018), it still shows a more negative picture compared to the OECD average. The study examined PISA 2022 comparatively and developed recommendations on the steps that Turkiye needs to take based on the current data.

Kaynakça

  • Bloom, Benjamin. Human characteristics and school learning. New York NY, USA: McGraw-Hill.1976.
  • Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., Schneider, M., & Luhmann, M. Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, (74, 2018), 83–94.
  • Council of Europe. From Children's Rights: Violence in Schools: (2024, Ocak 10). https://www.coe.int/en/web/children/violence-in-schools
  • Creswell, John. W. Eğitim Araştırmaları. İstanbul: EDAM. 2017.
  • Demanet, J. & Van Houtte, M. The Impact of Bullying and Victimization on Students' Relationships, American Journal of Health Education, (43/2,2012) 104-113.
  • Diener, E. Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, (95,1984), 542–575.
  • Erdoğan, M., Kayır Ç.G., Kaplan H., Aşık Ünal Ü.Ö, Akbunar Ş. 2005 yılı ve sonrasında geliştirilen öğretim programlari ile ilgili öğretmen görüşleri; 2005-2011 yillari arasinda yapilan araştirmalarin içerik analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, ( 23/1,2015) 171-196.
  • Giddens, Anthony. Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2008.
  • Haynie, D. L., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A. D., Saylor, K., Yu, K., & Si-mons-Morton, B.. Bullies, Victims, and Bully/Victims:: Distinct Groups of At-Risk Youth. The Journal of Early Adolescence, (21/1,2001), 29-49.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. PISA 2022 Türkiye Raporu. Ankara: MEB, 2023.
  • OECD. OECD PISA . From What is PISA?: (2024, Ocak 15). https://www.oecd.org/pisa/
  • OECD. PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris, (2023a) https://doi.org/10.1787/53f23881-en.
  • OECD. PISA 2022 Results (Volume II): Learning During – and From – Dis-ruption, PISA, OECD Publishing, Paris, (2023b) https://doi.org/10.1787/a97db61c-en.
  • Öntaş, Turgay. Türkiye’nin PISA 2022 performansı nasıl okunmalı?, 2024. https://enstitusosyal.org/iki-nokta- turgay-ontas2.php
  • Seligman, M. Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. New York, NY: Free Press. 2011.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 20. Millî Eğitim Şûrasi Kararları, Talim ve Terbiye Kurulu-MEB, 2021. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_12/08163100_20_sura.pdf.
  • UNESCO. From 290 million students out of school due to COVID-19: UNESCO releases first global numbers and mobilizes response: (2020, Mart 4). https://www.unesco.org/en/articles/290-million-students-out-school- due-covid-19-unesco-releases-first-global-numbers-and-mobilizes.
  • Wollschläger, R., Esch, P., Keller, U., Fischbach, A., & Pit-ten Cate, I. M. Academic Achievement and Subjective Well-being: A Representative Cross-sectional Study. Wohlbefinden und Gesundheit im Jugendalter: Theoretische Perspektiven, empirische Befunde und Praxisansätze içinde (ss. 191-213). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. 2022.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İpek Coşkun Armağan 0009-0005-6149-7828

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 11 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 11

Kaynak Göster

ISNAD Coşkun Armağan, İpek. “PISA 2022 Değerlendirmesinde Türkiye’de Okul Şiddeti Ve Zorbalık”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 11 (Mart 2024), 495-513. https://doi.org/10.56720/mevzu.1429486.

Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.