Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AŞIK DAİMİYE AİT TÜRKÜLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 22 - 37, 04.07.2023

Öz

Değerler, bireyin aleni olarak kabul etmeye hazır olduğu inançlar, tutumlar veya duygulardır. Aşık Daimiye ait türkülerinin değerler eğitimi kapsamında incelenmesini amaçlayan bu araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırmalar verilerin çoğunlukla işitsel (video, ses röportajlar, gözlemler vs.) veya görsel (gazete, dergi vs.) araçlardan toplanan araştırmalardır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelenmesi kullanılmıştır. Bu çalışmada içerik analizi ve doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada Aşık Daimiye ait 24 adet türkü Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan müzik öğretim programında yer alan adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik ve yardımseverlik gibi on kök değer kapsamında incelenmiştir. Bu türkülerde en sık kullanılan değerin sevgi değeri olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, S., ve Aybek, B. (2019). Uygulama Örnekleriyle Çokkültürlü Eğitim ve Değerler Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık., s. 119.
  • Ay, K. ve Kumkale, İ. (2020). The Role Of Manager Values The İmpact Of Ethical Codes On Competetive Advantage. Academy Of Strategic Management Journal, 19(1), 1-24., s.8.
  • Bommarito, N. (2014). Patience and perspective. Philosophy East and West, 269-286., s. 271.
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis As A Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bulut, S. (2019). Trt Türk Halk Müziği Repertuvarındaki Türkülerin Müzik Öğretim Programlarındaki Değerlere Göre Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Dilek, O. (2019). Neşet Ertaş Türkülerindeki Sosyal Bilgiler Dersi Değerleri Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Emnalar, A. (1998). Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı (1. Baskı). İzmir: Ege Üniversitesi Basım Evi.
  • Eroğlu, T. (2017). Türkü Nedir?. Kesit Akademi Dergisi, (7), 78-91., s.81.
  • Göher Vural, F. (2011). Türk Kültürünün Aynası: Türküler. Fine Arts, 6(3), 397-411., s. 398.
  • Gültekin, M. (2007). 2. Uluslararası Türk Kültür Evreninde Alevîlik ve Bektaşîlik Bilgi Şöleni Bildiri Kitabı. Kılıç, F. ve Bülbül, T. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, (45) (Ankara: Türk Hamer, 2007) 2. Cilt s.1291/1296
  • Halstead, J. M. (1996). Values and values education in schools. Values in education and education in values, 3-14., s. 13.
  • Jacquette, D. (2001). Aristotle on the Value of Friendship as a Motivation for Morality. Journal of Value Inquiry, 35(3), 371., s. 377
  • Karagözoğlu Özturan, H. (2017). Dostluk Neden Bir Ahlâk Felsefesi Konusudur?. Kutadgubilig Felsefe-Bilim Araştırmaları, 36., s. 180.
  • Kaya, G. Canbulat T. (2018). Hayat Bilgisi Dersi Değerlerinin Öğretiminde Halk Ozanlarının Önemi: Neşet Ertaş Örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (14), 147-159.
  • Kınık, M. (2011). Bir İletişim Aracı Olarak Türk Halk Müziği ve Türküler. Erciyes İletişim Dergisi, 2(1)., s. 141.
  • MEB (2018). 2018 İlkokul ve Ortaokul Müzik Dersi Öğretim Programı 1-2-3-4-5-6-7-8. Sınıf Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları., s. 4.
  • MEB (2018). 2018 Ortaöğretim Müzik Dersi Öğretim Programı 9-12. Sınıflar. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları., s. 8.
  • Oktay, M. (2019). Muallim Naci'nin" Ömer'in Çocukluğu" Adlı Eserinde Kök Değerler. Journal Of International Social Research, 12(66).
  • Oral, M. (2021). Âşık Üretimi Türkülerde İnsan Haklarının İşlenişi. Rast Müzikoloji Dergisi, 9(1), 2541-2556.
  • Özdemir, M. ve Doğruöz, E. (2020). “Bilimsel Araştırma Desenleri”, Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Etik, ed. Necati Cemaloğlu (Ankara: Pegem Akademi, 2020), 2. Baskı/ 81
  • Spranger, E. (1928). Types Of Men. The Psychology And Ethics Of Personality. Niemeyer.
  • Stevens, J. R., & Stephens, D. W. (2008). Patience., s. 11.
  • Turhan, M., ve Kova, Ö. (2012). Değerler Eğitimi Açısından Türk Halk Müziği ve Halk Ozanları: Neşet Ertaş, Âşık Mahsuni Şerif, Âşık Veysel ve Özay Gönlüm Bağlamında Bir İnceleme. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 117-128.
  • Tuulik, K., Õunapuu, T., Kuimet, K., ve Titov, E. (2016). Rokeach’s İnstrumental And Terminal Values As Descriptors Of Modern Organisation Values. International Journal Of Organizational Leadership, 5, 151-161., S.154.
  • Uslu Yardımcı E. ve Yardımcı, Uslu, K. (2015). Teke Yöresi Geleneksel Halk Türkülerinin Değerler Bağlamında İncelenmesi. Academia Dergisi
  • Vural, F. G. (2011). Türk Kültürünün Aynası: Türküler. Fine Arts, 6(3), 397-411. s. 398.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H., ve Açar Y. (2021) Kaynak Kişisi Ali Ekber Çiçek Olan Erzincan Türkülerinin Değer Vurguları ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 316-328.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serap Yağmur İlhan

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İlhan, S. Y. (2023). AŞIK DAİMİYE AİT TÜRKÜLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 3(1), 22-37.