Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge

Yıl 2015, Sayı: 1-2, 153 - 166, 19.10.2015

Öz

If we express shortly this by transforming the themes that we will dwell on, to the questions: What is the tradition? What is the value correlation between the Islam and the tradition that emerged in historical process? Have it been to make enough distinction between the tradition and traditionalism? Is it right to have been seen the tradition responsible of the Islamic world collapse? Is the tradition a valid auxiliary or a unnecessary data must be throw? Do the Muslim who live in modern age know the tradition sufficiently. What is the relation between idea of turn to the essence and tradition.

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed – Rıza, Reşid, Tefsîru’l- Menâr, Mektebetü’l-Kahire, Mısır 1960.
  • Ahmed Han, Tahrîr fi Usûli’t-Tefsîr’den çev. Muhammed Daud Rahbar, (:“Sir Sayyid Ahmad Khan’s Principles of Exegeiıs II”,) The Muslim World, Vol. XLVI, 1956/4.
  • Aziz Ahmed, Hindistan ve Pakistan’da Modernizm ve İslam, çev. Ahmet Küskün, Yöneliş Yay, İst. 1990.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, Sahîh, Dâru İbn Kesîr, Beyrut 1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Çağdaş Arap – İslam Düşüncesinde Yeniden Yapılanma, çev. Ali İhsan Pala – Mehmet Şirin Çıkar, Kitabiyat Yay., Ankara 2001.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş’as, Sünen, thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid, Dârû’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, İlâhî Hitabın Tabiatı, çev. Mehmet Emin Maşalı, Kitâbiyât Yay., Ankara 2001.
  • Erten, Mevlüt, “Nass – Yorum İlişkisi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Ü. Sos. Bil. Ens., Ankara 1998.
  • Fazlur Rahman, İslam, çev. M. Aydın – M. Dağ, Selçuk Yay., İstanbul 1993.
  • Fazlur Rahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç – M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara Okulu Yay., Ankara 1996.
  • Fazlur Rahman, “Revival and Reform In Islam”, The Cambridge History of Islam, ed. P.M. Holt – Ann K. S. Lambton – Bernard Lewis, Cambridge University Press, New York 1970.
  • Daabla, Basheer A., “Muslim Political Thought in Colonical India: A Comparative Study of Sir Sayyid Ahmad Khan and Mawlana Abu al-Kalam Azad”, Islamic Culture, Vol. LXI, 1987/2.
  • Garaudy, Roger, 20. Yüzyıl Biyografisi, çev. Ahmet Zeki Ünal, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • Gasset, Ortega Y., Kütlelerin İsyanı, çev. Nejat Muallimoğlu, Bedir Yay., İstanbul 1976 (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Güler, İlhami, “Muhtar Bir İrade (Allah’ın iradesi) ve Mümkün Bir Tarihin (610-632) ‘Kelâm-ı Kadim’e ‘Zorunlu Tarih’e Dönüşmesi”, III. Kur’an Sempozyumu, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • İkbal, Muhammed, İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev. N. Ahmet Asrar, Birleşik Yay., İstanbul, ts.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Huseyn, Sahîh, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, Beyrut, ts.
  • Jansen, J.J.G., Kur’an’a Bilimsel – Filolojik – Pratik Yaklaşımlar, çev. Halilrahman Açar, Fecr Yay., Ankara 1993, s. XXI (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Rabinow, Paul – Sullivan, William, “Yorumcu Eğilim: Bir Yaklaşımın Doğuşu” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yay., İstanbul 1990.
  • Paçacı, Mehmet, “Çağdaş Dönemde Kur’an’a ve Tefsire Ne Oldu?”, İslâmiyât, 2003/4.
  • Smith, Wilfred Cantwell, Modern Islam in India, New Delhi, 1979.
  • Suruş, Abdulkerim, “Dinî Bilginin Evrimi ve Çağdaşlaşma”, çev. Kenan Çamurcu, Bilgi ve Hikmet, 1994/8.
  • Turner, Bryan S., Max Weber ve İslam, çev. Yasin Aktay, Vadi Yay., Ankara 1991.
  • Zobairi, R.H., “Sir Syed Ahmad Khan’s Interpretation of Muslim Society and his Reform Movement in the Indian Context”, Islamic Culture, Vol. LVII, 1983/3.

Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne'liği ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Yıl 2015, Sayı: 1-2, 153 - 166, 19.10.2015

Öz

Üzerinde duracağımız konuları soruya dönüştürerek özetleyecek olursak, şunları ifade etmek mümkündür: Gelenek nedir? İslâm'ın kendisi ile tarihî süreçte ortaya çıkan gelenek arasında değersel anlamda ne tür bir bağıntı vardır? Gelenek ile gelenekçilik arasında yeterince ayırım yapılmakta mıdır? İslâm dünyasının özelde son iki yüzyılda çöküşünün sorumlusu olarak geleneğin görülmesi doğru mudur? Gelenek geçerliliğini sürdüren bir yardımcı mı, yoksa atılması gereken lüzumsuz bir veri midir? Modern dönemde yaşayan Müslümani geleneği yeterince tanımakta mıdır? Öze dönüş düşüncesi ile gelenek arasında ne tür bir ilgi vardır?

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed – Rıza, Reşid, Tefsîru’l- Menâr, Mektebetü’l-Kahire, Mısır 1960.
  • Ahmed Han, Tahrîr fi Usûli’t-Tefsîr’den çev. Muhammed Daud Rahbar, (:“Sir Sayyid Ahmad Khan’s Principles of Exegeiıs II”,) The Muslim World, Vol. XLVI, 1956/4.
  • Aziz Ahmed, Hindistan ve Pakistan’da Modernizm ve İslam, çev. Ahmet Küskün, Yöneliş Yay, İst. 1990.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, Sahîh, Dâru İbn Kesîr, Beyrut 1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Çağdaş Arap – İslam Düşüncesinde Yeniden Yapılanma, çev. Ali İhsan Pala – Mehmet Şirin Çıkar, Kitabiyat Yay., Ankara 2001.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş’as, Sünen, thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid, Dârû’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, İlâhî Hitabın Tabiatı, çev. Mehmet Emin Maşalı, Kitâbiyât Yay., Ankara 2001.
  • Erten, Mevlüt, “Nass – Yorum İlişkisi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Ü. Sos. Bil. Ens., Ankara 1998.
  • Fazlur Rahman, İslam, çev. M. Aydın – M. Dağ, Selçuk Yay., İstanbul 1993.
  • Fazlur Rahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç – M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara Okulu Yay., Ankara 1996.
  • Fazlur Rahman, “Revival and Reform In Islam”, The Cambridge History of Islam, ed. P.M. Holt – Ann K. S. Lambton – Bernard Lewis, Cambridge University Press, New York 1970.
  • Daabla, Basheer A., “Muslim Political Thought in Colonical India: A Comparative Study of Sir Sayyid Ahmad Khan and Mawlana Abu al-Kalam Azad”, Islamic Culture, Vol. LXI, 1987/2.
  • Garaudy, Roger, 20. Yüzyıl Biyografisi, çev. Ahmet Zeki Ünal, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • Gasset, Ortega Y., Kütlelerin İsyanı, çev. Nejat Muallimoğlu, Bedir Yay., İstanbul 1976 (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Güler, İlhami, “Muhtar Bir İrade (Allah’ın iradesi) ve Mümkün Bir Tarihin (610-632) ‘Kelâm-ı Kadim’e ‘Zorunlu Tarih’e Dönüşmesi”, III. Kur’an Sempozyumu, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • İkbal, Muhammed, İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev. N. Ahmet Asrar, Birleşik Yay., İstanbul, ts.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Huseyn, Sahîh, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, Beyrut, ts.
  • Jansen, J.J.G., Kur’an’a Bilimsel – Filolojik – Pratik Yaklaşımlar, çev. Halilrahman Açar, Fecr Yay., Ankara 1993, s. XXI (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Rabinow, Paul – Sullivan, William, “Yorumcu Eğilim: Bir Yaklaşımın Doğuşu” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yay., İstanbul 1990.
  • Paçacı, Mehmet, “Çağdaş Dönemde Kur’an’a ve Tefsire Ne Oldu?”, İslâmiyât, 2003/4.
  • Smith, Wilfred Cantwell, Modern Islam in India, New Delhi, 1979.
  • Suruş, Abdulkerim, “Dinî Bilginin Evrimi ve Çağdaşlaşma”, çev. Kenan Çamurcu, Bilgi ve Hikmet, 1994/8.
  • Turner, Bryan S., Max Weber ve İslam, çev. Yasin Aktay, Vadi Yay., Ankara 1991.
  • Zobairi, R.H., “Sir Syed Ahmad Khan’s Interpretation of Muslim Society and his Reform Movement in the Indian Context”, Islamic Culture, Vol. LVII, 1983/3.

ماهية التراث ومكانته في الإسلام

Yıl 2015, Sayı: 1-2, 153 - 166, 19.10.2015

Öz

:لو جعلنا الموضوعات التي سنعالجها ضمن أسئلة مختصرة فيمكن أن نقول
ما هو التراث؟
وما هي العلاقة من حيث القيمة بين الإسلام نفسه وبين التراث الذي تكوّن عبر التاريخ؟
وهل يُ فرَّ ق بين التراث وبين تقليده بدرجة كافية؟
وهل يصح القول: إنّ سبب انحطاط العالم الإسلاميّ - خصوص ا في القرنين الأخيرين - هو التراث؟
وهل من المناسب استمرار عطاء التراث لنا؟ أم هو: مجرد معارف لابد أن نتجاوزها؟
وهل يعرف المسلم الذي يعيش في العصر الحديث التراث بشكل كا ف؟
وما هي العلاقة بين فكرة العودة إلى الأصل وبين التراث؟

Kaynakça

  • Abduh, Muhammed – Rıza, Reşid, Tefsîru’l- Menâr, Mektebetü’l-Kahire, Mısır 1960.
  • Ahmed Han, Tahrîr fi Usûli’t-Tefsîr’den çev. Muhammed Daud Rahbar, (:“Sir Sayyid Ahmad Khan’s Principles of Exegeiıs II”,) The Muslim World, Vol. XLVI, 1956/4.
  • Aziz Ahmed, Hindistan ve Pakistan’da Modernizm ve İslam, çev. Ahmet Küskün, Yöneliş Yay, İst. 1990.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, Sahîh, Dâru İbn Kesîr, Beyrut 1987.
  • Câbirî, Muhammed Âbid, Çağdaş Arap – İslam Düşüncesinde Yeniden Yapılanma, çev. Ali İhsan Pala – Mehmet Şirin Çıkar, Kitabiyat Yay., Ankara 2001.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş’as, Sünen, thk. Muhammed Muhyiddin Abdülhamid, Dârû’l-Fikr, Beyrut, ts.
  • Ebû Zeyd, Nasr Hâmid, İlâhî Hitabın Tabiatı, çev. Mehmet Emin Maşalı, Kitâbiyât Yay., Ankara 2001.
  • Erten, Mevlüt, “Nass – Yorum İlişkisi” (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Ü. Sos. Bil. Ens., Ankara 1998.
  • Fazlur Rahman, İslam, çev. M. Aydın – M. Dağ, Selçuk Yay., İstanbul 1993.
  • Fazlur Rahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç – M. Hayri Kırbaşoğlu, Ankara Okulu Yay., Ankara 1996.
  • Fazlur Rahman, “Revival and Reform In Islam”, The Cambridge History of Islam, ed. P.M. Holt – Ann K. S. Lambton – Bernard Lewis, Cambridge University Press, New York 1970.
  • Daabla, Basheer A., “Muslim Political Thought in Colonical India: A Comparative Study of Sir Sayyid Ahmad Khan and Mawlana Abu al-Kalam Azad”, Islamic Culture, Vol. LXI, 1987/2.
  • Garaudy, Roger, 20. Yüzyıl Biyografisi, çev. Ahmet Zeki Ünal, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • Gasset, Ortega Y., Kütlelerin İsyanı, çev. Nejat Muallimoğlu, Bedir Yay., İstanbul 1976 (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Güler, İlhami, “Muhtar Bir İrade (Allah’ın iradesi) ve Mümkün Bir Tarihin (610-632) ‘Kelâm-ı Kadim’e ‘Zorunlu Tarih’e Dönüşmesi”, III. Kur’an Sempozyumu, Fecr Yay., Ankara 1998.
  • İkbal, Muhammed, İslâm’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, çev. N. Ahmet Asrar, Birleşik Yay., İstanbul, ts.
  • Müslim b. Haccâc, Ebu’l-Huseyn, Sahîh, Dâru İhyai’t-Türâsi’l-Arabî, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, Beyrut, ts.
  • Jansen, J.J.G., Kur’an’a Bilimsel – Filolojik – Pratik Yaklaşımlar, çev. Halilrahman Açar, Fecr Yay., Ankara 1993, s. XXI (çevirene ait önsöz kısmı).
  • Rabinow, Paul – Sullivan, William, “Yorumcu Eğilim: Bir Yaklaşımın Doğuşu” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yay., İstanbul 1990.
  • Paçacı, Mehmet, “Çağdaş Dönemde Kur’an’a ve Tefsire Ne Oldu?”, İslâmiyât, 2003/4.
  • Smith, Wilfred Cantwell, Modern Islam in India, New Delhi, 1979.
  • Suruş, Abdulkerim, “Dinî Bilginin Evrimi ve Çağdaşlaşma”, çev. Kenan Çamurcu, Bilgi ve Hikmet, 1994/8.
  • Turner, Bryan S., Max Weber ve İslam, çev. Yasin Aktay, Vadi Yay., Ankara 1991.
  • Zobairi, R.H., “Sir Syed Ahmad Khan’s Interpretation of Muslim Society and his Reform Movement in the Indian Context”, Islamic Culture, Vol. LVII, 1983/3.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Şehmus Demir

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 1-2

Kaynak Göster

ISNAD Demir, Şehmus. “Din-Dinî Bilgi Ayrımı Ekseninde Geleneğin Ne’liği Ve Değersel Boyutu / Value and Nature of Tradition on The Axis of Separation Between Religion – Religious Knowledge / ماهية التراث ومكانته في الإسلام”. İlahiyat Akademi 1-2 (Ekim 2015), 153-166.

İlahiyat Akademi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.