Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Concept Of Educatıon In Teaching Religion An Essay On The Concept Of Faith

Yıl 2017, Sayı: 7, 49 - 90, 30.06.2017

Öz

People are learning and interpretation effort in a constant process of lifelong. One of the main features that separates man from other assets is that having a presence believers. Religion has three basic concepts: Faith; Worship; Morality. The concept teaching issue in Religious Education is that it is a major problem for religious educators. When analyzed will be the subject of learning that usually religion, in particular of Islam come out the against our above basic concepts and teaching. In this context basic questions is that how can we teach the concept of faith? in this article are discussed these topics: humankind has a mind, the human need to believe, what is the concept and features, concept teaching and its importance of religious education, the concept of faith and teaching.

Kaynakça

  • Ardoğan, R. (2004), “Kelamcılara Göre Allah'a İmanda Akıl Yürütmenin Değeri”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: VIII/1, 2004, SİVAS, ss. 133-157
  • Atay, H.(1996), “Müslümanın Günlüğü ”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C:35, AÜ Basımevi, Ankara.
  • Ay, M. (2011), “Kelam’da Akıl-İman İlişkisi: Temel Teolojik Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: LII, sayı: 1, ss. 49-68
  • Baktır, M. (2002), “İmanın Temellendirilmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sivas; ss.127-138
  • Büyük Türkçe Sözlük; (1988), Türk Dil Kurumu Komisyon, Ankara.
  • Çakmak, F. (2013), Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Veli Beklentileri, İlahiyat Yayınları, Ankara.
  • Çeliköz, N. (1998), “Kavram Öğrenme ve Öğretme İlkeleri”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Y.2, S.2, s.69-76
  • Demirel, Ö. (2008), Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme sanatı (14. Baskı). Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Dodurgalı, A. (1998), “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde İletişim Problemleri ve Bazı Teklifler”, Orta Dereceli Okullarda Yürütülen Din Eğitim-Öğretiminin Problemleri, İlahiyat Bilimleri Araştırma Vakfı Yayınları, Kayseri.
  • Emiroğlu, İ. (1999), Anahatlarıyla Klasik Mantık, Asa Kitabevi,
  • Esen, M. (2008), “İman Kavramı Üzerine”, AÜİF Dergisi XLIX, sayı: I, ss. 79-91
  • Esen, M. (2011), “Kuran’da Akıl-İman İlişkisi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52:2 (2011), ss. 85-96
  • Esen, M. (2006), İman, İmanla İlgili Kavramlar ve Temel İnanç Esasları, İlahiyat Yayınları, Ankara.
  • Fidan, N. (1986), Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınevi, Ankara.
  • Güler, İ. (2000), Sabit Din Dinamik Şeriat, Ankara Okulu Yayınları. Ankara.
  • Güler, İ. (1998), İman ve İnkarın Ahlaki ve Bilişsel (Kognitif) Temelleri, İslamiyat Dergisi, S.1, Ankara, ss. 7-24
  • Hesapçıoğlu, M. (2011), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık,
  • İbn Manzûr, (1992), Lisânü’l-Arab, neşr. Ali Şîrî, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, IX/326-332.
  • İbn Teymiye, (1994), İman Üzerine, ( Çev. Salih Uçan), Pınar Yayınları, İstanbul.
  • Klausmeıer, Herbert J, (1992), “Concept Learning and Concept Teaching”, Educational Psychologist, Y.27, S.3, ss.267-286
  • PAZARLI, O. (1982), Din Psikolojisi, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Moore, Kenneth D. (2001), Classroom Teaching Skills, Mc. Graw Hill Pres, U.S.A.
  • Novak, Josep D. (1998), Learning, Creating And Using Knowledge: Consept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Senemoğlu, N. (2009), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan uygulamaya. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Selçuk, M; Tosun, C. (2005), “Türkiye’de ve Almanya’da İslam Din Dersleri”, III. Din Şurası, Tebliğ ve Müzakereleri, Ed: Mehmet Bulut, DİB Yayınları, Ankara.
  • Tamer G; Küçük, A. (1997), Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, 3. Baskı, Ankara.
  • Ülgen, G. (2001), Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar, Pegema Yay. Ankara.
  • Zorlu, H. (2004), Keşif Yoluyla Öğrenme Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Din Öğretiminde Kavram Öğretimi “İman” Kavramı Üzerine Bir Deneme

Yıl 2017, Sayı: 7, 49 - 90, 30.06.2017

Öz

İnsanlar yaşam boyu sürekli bir öğrenme ve anlamlandırma çabası içerisindedirler. İnsanı diğer varlıklardan ayıran temel özelliklerinden birisi de inanan bir varlık olmasıdır. Dinin üç temel kavramı vardır: İman; İbadet; Ahlak. Din öğretiminde kavram öğretimi sorunu bir din eğitimcisi açısından önemli bir sorundur. Genelde dine, özelde İslam dinine ait öğrenme konusu yapılacak unsurlar incelendiğinde; karşımıza yukarıdaki temel kavramlar ve öğretimi çıkar. Bu çerçevede temel soru; iman kavramının nasıl öğretebileceğidir. Bu makalede; insanın akıl sahibi olduğu, insanın inanma ihtiyacı, kavramın ne olduğu ve özellikleri, kavram öğretimi ve din öğretimindeki önemi, iman kavramı ve öğretimi konuları ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Ardoğan, R. (2004), “Kelamcılara Göre Allah'a İmanda Akıl Yürütmenin Değeri”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: VIII/1, 2004, SİVAS, ss. 133-157
  • Atay, H.(1996), “Müslümanın Günlüğü ”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C:35, AÜ Basımevi, Ankara.
  • Ay, M. (2011), “Kelam’da Akıl-İman İlişkisi: Temel Teolojik Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt: LII, sayı: 1, ss. 49-68
  • Baktır, M. (2002), “İmanın Temellendirilmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sivas; ss.127-138
  • Büyük Türkçe Sözlük; (1988), Türk Dil Kurumu Komisyon, Ankara.
  • Çakmak, F. (2013), Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Veli Beklentileri, İlahiyat Yayınları, Ankara.
  • Çeliköz, N. (1998), “Kavram Öğrenme ve Öğretme İlkeleri”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, Y.2, S.2, s.69-76
  • Demirel, Ö. (2008), Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme sanatı (14. Baskı). Pegem A Yayıncılık. Ankara.
  • Dodurgalı, A. (1998), “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde İletişim Problemleri ve Bazı Teklifler”, Orta Dereceli Okullarda Yürütülen Din Eğitim-Öğretiminin Problemleri, İlahiyat Bilimleri Araştırma Vakfı Yayınları, Kayseri.
  • Emiroğlu, İ. (1999), Anahatlarıyla Klasik Mantık, Asa Kitabevi,
  • Esen, M. (2008), “İman Kavramı Üzerine”, AÜİF Dergisi XLIX, sayı: I, ss. 79-91
  • Esen, M. (2011), “Kuran’da Akıl-İman İlişkisi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 52:2 (2011), ss. 85-96
  • Esen, M. (2006), İman, İmanla İlgili Kavramlar ve Temel İnanç Esasları, İlahiyat Yayınları, Ankara.
  • Fidan, N. (1986), Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınevi, Ankara.
  • Güler, İ. (2000), Sabit Din Dinamik Şeriat, Ankara Okulu Yayınları. Ankara.
  • Güler, İ. (1998), İman ve İnkarın Ahlaki ve Bilişsel (Kognitif) Temelleri, İslamiyat Dergisi, S.1, Ankara, ss. 7-24
  • Hesapçıoğlu, M. (2011), Öğretim İlke ve Yöntemleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık,
  • İbn Manzûr, (1992), Lisânü’l-Arab, neşr. Ali Şîrî, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, IX/326-332.
  • İbn Teymiye, (1994), İman Üzerine, ( Çev. Salih Uçan), Pınar Yayınları, İstanbul.
  • Klausmeıer, Herbert J, (1992), “Concept Learning and Concept Teaching”, Educational Psychologist, Y.27, S.3, ss.267-286
  • PAZARLI, O. (1982), Din Psikolojisi, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Moore, Kenneth D. (2001), Classroom Teaching Skills, Mc. Graw Hill Pres, U.S.A.
  • Novak, Josep D. (1998), Learning, Creating And Using Knowledge: Consept Maps as Facilitative Tools in Schools and Corporations, Lawrence Erlbaum Associates Publishers, New Jersey.
  • Senemoğlu, N. (2009), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan uygulamaya. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Selçuk, M; Tosun, C. (2005), “Türkiye’de ve Almanya’da İslam Din Dersleri”, III. Din Şurası, Tebliğ ve Müzakereleri, Ed: Mehmet Bulut, DİB Yayınları, Ankara.
  • Tamer G; Küçük, A. (1997), Dinler Tarihi, Ocak Yayınları, 3. Baskı, Ankara.
  • Ülgen, G. (2001), Kavram Geliştirme, Kuramlar ve Uygulamalar, Pegema Yay. Ankara.
  • Zorlu, H. (2004), Keşif Yoluyla Öğrenme Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Çakmak

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 7

Kaynak Göster

ISNAD Çakmak, Fatih. “Din Öğretiminde Kavram Öğretimi ‘İman’ Kavramı Üzerine Bir Deneme”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 7 (Haziran 2017), 49-90.