Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Annelere Uygulanan Okuma Projesinin Etkilerinin İncelenmesi (Bağcılar Örneği)

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 165 - 195, 21.04.2015

Öz

Türkiye’de okuma alışkanlığı ile ilgili az kitap okunduğuna yönelik bir algı bulunmaktadır. Bu olumsuz algıyı ortadan kaldırmak için, değişik kurumlar tarafından okuma projeleri düzenlenmektedir. Böylece bireylerin rol model insanlardan etkilenerek, kitap okumaları hedeflenmektedir.

Araştırmada hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Nicel araştırma kapsamında tarama modellerinden genel tarama modeli tercih edilmiştir. Nicel araştırma kapsamında 27 sorudan oluşan likert tipi ölçek geliştirilerek uygulanmıştır. Nitel araştırma kapsamında ise 3 açık uçlu sorudan oluşan, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile yorumlanmıştır.

Araştırmanın evreni İstanbul ili, örneklemi ise Bağcılar ilçesidir. Bağcılar ilçesinde projeye katılan 24 ilkokul, 42 ortaokul ve 14 liseden rastgele seçilen 399 katılımcı (anne) araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • [1] Akça, O., Molbay, R. 2010, Okumamanın Sosyolojisi Sosyoloji Alanı Orta Öğretim Öğrencileri Arası Araştırma Projeleri Yarışması Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu(TÜBİTAK), Bursa. [2] Akşam, 2015, İstanbul Trafik Sıkışıklığında İlk Sıraya Çıktı, (Erişim: 27.05.2015) <http://www.aksam.com.tr/yasam/istanbultrafik- sikisikliginda-dunyada-ilk-siraya-cikti/haber-394400> [3] Arat, M. 2009, Sessiz Devrim Bu Gece 20.30’da, (Erişim: 17.05.2015), <http://www.zaman.com.tr/melih-arat/sessiz-devrimbu- gece-2030da_875905.html> [4] Ateş, V., Şahin S. 2014, Yüksek Lisans Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarına Bilgisayar ve İnternet Teknolojilerinin Etkisi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 15, Sayı 2, pp. 1 – 16. [5] Avcı, G. 2009, Türkler kaç yılda bir kitap okuyor? (Erişim:10.12.2013) http://www.haber7.com/egitim/ haber/424193-turkler-kac-yilda-bir-kitap-okuyor [6] Bayraktar, M. 2014, Okumuyoruz Seyrediyoruz, (Erişim:24.05.2015), <http://www.bik.gov.tr/okumuyoruzseyrediyoruz- haberi-75289/ > [7] Bulut, İ., Koçoğlu, E. 2012, Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği) Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 19 pp. 242-258. [8] Bulut, Z. (2001). Öğretmen ve Öğrenci Okuma Alışkanlıkları. Uluslararası Katılımlı Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu. Eğitim Sen Yayınları, Ankara, Türkiye, 23-24 Ocak. [9] Coşkun , A. (2001). Ülkemizde Okuma Düzeyi Göstergeleri ve Okuma Algısı. Uluslararası Katılımlı Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu, Eğitim Sen Yayınları, Ankara, Türkiye, 23 – 24 Ocak. [10] CNN, 2014, En Çok Satanlar Listesi, (Erişim: 11.05.2015), <http://www.cnnturk.com/fotogaleri/kultur-sanat/kitap/en-coksatan- kitaplar?page=9 > Çelik, T. 2015, Öğrencilerin E Kitap Tutumlarının İncelenmesi, Turkish Studies, Cilt 10, Sayı 3, pp. 271-284. [11] Çiftçi, Z. (2001). Türkiye’de Çocuk ve Gençlerde Okuma Kültürünün Geliştirilmesi Üzerine. Uluslararası Katılımlı Okuma Kültürü Sorunlar ve Çözüm Yolları Sempozyumu. Eğitim Sen Yayınları. Ankara. 23 – 24 Ocak. [12] Çocuk Vakfı, 2006, Türkiye’nin Okuma Alışkanlığı Karnesi, http:// www.cocukvakfi.org.tr/resource/pdf/Raporlar/14okuma_ aliskanligi_karnesi2006.pdf (Erişim: 16.09.2014). [13] Durualp, Ender., Çiçekoğlu, P., Durualp, Enver 2013, Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okumaya Yönelik Tutumlarının İnternet ve Kitap Okuma Alışkanlıkları Açısından İncelenmesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür ve Eğitim Dergisi, Sayı:2/1, pp. 115- 132. [14] Hürriyet, 2012, YGS’de En Başarılı Üç İl, (Erişim: 07.07.2015) http://www.hurriyet.com.tr/gundem/20384977.asp [15] Karadağ, R. 2014, Okuma İlgisi, Tutumları ve Alışkanlığı Konusunda Yapılmış [16] Çalışmaların Lisansüstü Tezlere Dayalı Analizi: YÖK ve ProQuest Veri Tabanları Örneklemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı35, pp. 1 -17. [17] Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 19 [18] MEB, 2011, Okullar Hayat Olsun, (Erişim: 26.05.2015), http://okullarhayatolsun.meb.gov.tr/?islem=bilgi_detay&id=26# [19] Milliyet Gazetesi, 2012, Kitap Okumak Öğrenci Başarısını Arttırıyor, (Erişim:13.10.2013), http://egitim.milliyet.com.tr/kitap-okumak-ogrencinin-okulbasarisini- artiriyor/ilkogretim/haberdetay/16.02.2012/1503982/ default.htm [20] Odabaş, H., Odabaş, Z. Yonca, & Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı. Bilgi Dünyası, Cilt. 9, Sayı.2, pp.431 -435. [21] Önder, I. (2010) E-Kitap Olgusu Ve Türkiye’de Durum. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. [22] Öngöz, S. (2011), Bir Öğrenme-Öğretme Aracı Olarak Elektronik Kitap 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye, 22-24 Eylül. [23] Özçakır, Ali İ. 2015, Okuma Alışkanlığı Nasıl Kazanılır, (Erişim: 22.05.2015) http://blog.milliyet.com.tr/-okuma-aliskanligi--nasilkazanilir-/ Blog/?BlogNo=495314 [24] Öztürk, E., Aydemir, Zeynep İ. 2013, Başlangıç Düzeyi Okuyucularının Okuma Motivasyonlarının, Günlük Kitap Okuma Süreleri ve Ailenin Okuma Durumuna Göre Değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 21, Sayı 3, pp.1105-1116. [25] Radikal, 2013, Yılda 480 Milyon 258 Bin Kitap Basıldı Ama, (Erişim: 29 .05.2015) http://www.radikal.com.tr/hayat/yilda_480_milyon_258_bin_ kitap_basildi_ama-1116856 [26] Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N., Aslantürk, E. 2010, Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgisi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması (Adnan Menderes ve Uludağ Üniversiteleri Örneği), Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 19, Sayı 3, pp. 457-480. [27] Sönmez,V., Alacapınar, F. (2011),Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık. [28] Şahin, Esin Y., Çelik, G., Çelik, B. 2012, Anne Babaların Çocuk Edebiyatı Kavramına İlişkin Görüşleri (Çanakkale Örneği), Çanakkale Araştırmaları Yıllığı, Yıl 10, Sayı 12, pp. 109-125. [29] T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2011, Türkiye Okuma Kültürü Haritası, (Erişim:15.10. 2013), http://www.okulkutuphanecileri. org/images/abook_file/okumakulturu.pdf [30] Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları. [31] TÜİK, 2012, Hane halkı Tüketim Harcaması, 2011, (Erişim: 18.05.2015) <http://www.tuik.gov.tr/ PreHaberBultenleri.do?id=10875 > [32] TÜİK, 2014, İstatistiklerle Kadın, (Erişim: 10.05.2015), http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18619 [33] Üstten, Aliye U., Pilav, S. 2014, Lise Öğrencilerinin Okuma İlgi Ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Makaleler, Cilt 10, Sayı 4, pp.764-782. [34] Yılmaz, B. 2012, Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü,Ankara,(Erişim:14.05.2015), <http://www.bby. hacettepe.edu.tr/akademik/bulentyilmaz/byilmaz1.pdf>
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Ozan Bu kişi benim

Ertuğ Can

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ozan, C., & Can, E. (2015). Annelere Uygulanan Okuma Projesinin Etkilerinin İncelenmesi (Bağcılar Örneği). İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 165-195.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png