Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Cezayir Romanında Kur'an Metinlerarasılığının Estetiği Rih Youssef'in Allaoua Koussa Romanı Bir Örnek

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 91 - 106, 31.12.2022

Öz

Bu çalışma, Kur'an metinlerarasılığının, cıva ile karakterize edilen çağdaş Cezayir romancı söylemine estetik kazandırmaya ne ölçüde katkıda bulunduğunu, Kur'an'ın haberci metin parçalarıyla olan ilişkisi ve etkileşimi ile karşılaştırmalı olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Sahibi kasıtlı olarak estetik ve işlevsel sorunları gündeme getiren Allaoua Koussa'nın “Rih Youssef” romanında vücut bulan potasındaki enginliği ve fitili; Kur'an metinlerinin sözcük dağarcığından, yapılarından ve hikâyelerinden alıntı yapmak ve yerleştirmek gibi, bu sorgulamayı betimleyici-analitik yaklaşımı genel olarak metinlerarasılığın doğasını ve özel olarak Kur'an metinlerarasılığının tezahürlerini bu anlatıda sunmak için bir yolculuk olarak almak gibi. Bu, romanın ilerlemesinin, Yusuf'un -barış onun üzerine olsun - hikâyesinin yaklaşması ve bu dilsel tekniğin kullanılması üzerine olduğu sonucuna varmak, sadece yazarın ruhunun bu anlamlarla doygunluğunun bir yansımasıdır. Hikâye ve onun psikolojik, sosyal, entelektüel ve sanatsal değerleri.

Teşekkür

İyi çalışmalar Kolaylıklar diliyorum, Saygılarımızla

Kaynakça

  • Ahmed, Nehleh Feyesal. et-Tenêsiyyetü’n-Nazariyye ve’l-Menhec. Suudi Arabistan: Menşûrâtu Kitâbi’r-Riyâd, 2003.
  • Ammûrî, Naîm. “et-Tenâssu fî Eş’âri Edîb Kemâleddîn”. Mecelletü Dirâsêti’l-Kûfe 40 (2017), 205-220.
  • Bêrat, Rûlên. Lezzetü’n-Nas. çev. Füêdün Saffêr. Mağrib: Dâru’l-Beyzâ’, Dâru Tubgâl li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1988.
  • Bol, Rîkûr. en-Nassu ve’t-Te’vîl. çev. Munsif Abdülhak. 2 Cilt. Kâhire: el-Hey’etü’l-Mısriyyetü’l-Âmmetü li’l-Kitâb, 1988.
  • Fîrûzâbâdî, Muhammed İbn Yakûb. el-Kâmûsu’l-Muhît, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2005.
  • Gazzâmî, Abdullah. Segâfetü’l-Es’ile. Cidde: en-Nâdî’l-Edebî, Mekâlat fî’n-Nakd ve’n-Nazariyye, 1992.
  • Hans, Cürc Rubrîşt. “Tedâhulu’n-Nusûs”. çvr. Tâhir eş-Şîhâvî. Veracâü ibn Selâme, Mecelletü’l-Hayâti’t-Tûnisiyye 60-61 (1988), 41-59.
  • İbn Düreyd, Muhammed İbnü’l-Hasan. Cemheratü’l-Lüga, Kahire: Müessesetü’r-Halebî, 1932.
  • İbn Kesîr, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. Riyâd: Dâru Tayyibeti’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 1997.
  • İbn Manzûr, Cemâlüddîn. Lisânü’l-Arab, Beyrut, Dâru Sâdır.
  • Kûse, Alâve. Rîhu Yûsuf. Cezâir/Kusantîne: Menşûrâtü Fâsıle, 2015.
  • Kutb, Seyyid. et-Tasvîru’l-Fenniyyü fî’l-Kur’âni’l-Kerîm. Beyrut: Dâru’ş-Şurûg, 1991.
  • Messeddî, Abdüsselâm. Kâmûsü’l-Lisâniyyat. Tûnus: Dâru’l-Arabiyye li’l-Kitâb.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. "Batı Afrika Arap Şiirlerinde Kullanılan İktibâs ve Telmih Sanatlarını Dinî Metinlerarasılık Bağlamında Okumak". Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 27 / 1 (Haziran 2022): 53-78.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. “Batı Afrika Arap Şiirlerinin Edebi Metinlerarasılık Bağlamında İncelenmesi”. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi 4/2 (Aralık 2021): 193-218.
  • Miftâh, Muhammed. Tahlîlü’l-Hitâbi’ş-Şi’riyyi. Mağrib: ed-Dâru’l-Beydâ’, el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1992.
  • Münîr, Sultân. et-Tazmîn ve’t-Tenâs. İskenderiyye: Dâru’l-Meârif, 2003.
  • Nâhim, Ahmed. et-Tenâssu fî Şi’ri’r-Ravvêd. Bağdâd: Dâru’ş-Şuûni’s-Segâfiyyeti’l-Âmme, 2004.
  • Raşîd, Viêm. Takniyêtü’s-Serdi fî’l-Hitâbi’r-Rivâiyyi’l-Arabiyyi fî Filistîn. Gazze: el-Câmiatü’l-İslâmiyye, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Yaktîn, Saîd. er-Rivâyetü ve’t-Türâsü’s-Serdî. Kahire: Dâru Ru’ye li’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 2006.
  • Yaktîn, Saîd. İnfitâhu’n-Nassi’r-Rivâî. Beyrût: el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1989.

جمالية التّناص القرآني في الرواية الجزائرية المعاصرة رواية ريح يوسف لعلاوة كوسة نموذجا

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 91 - 106, 31.12.2022

Öz

التناص هو أحد أدوات التعبير الأدبي المعاصر التي اتجهت إليها الدراسات النقدية الحديثة. وقد اهتم به علماء الأدب في مختلف الفنون الأدبية واحتفلوا به كنوع من تقاطع النصوص الذي يضفي على النص ثراءً ويساهم في إبعاده عن حدود الصراحة والبلاغة. ومن هذا المنطلق، تروم هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى إسهام التناص القرآني في منح الجمالية للخطاب الروائي الجزائري المعاصر، وتتخذ من رواية "ريح يوسف" لعلاوة كوسة نموذجا على ذلك. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لعرض ماهية التناص عموما، وتجليات التناص القرآني خصوصا في هذا المتن الحكائي، لتخلص إلى أن سير الرواية على نهج قصة يوسف ـ عليه السلامـ. وتوظيف هذه التقنية اللغوية، ما هو إلا انعكاس لتشبع روح الأديب بمعاني هذه القصة، وقيمها النفسية والاجتماعية والفكرية والفنية، مما جعله يُكثر من الاقتباس والتضمين من النص القرآني مفرداتٍ وتراكيبَ وقصصًا.

Kaynakça

  • Ahmed, Nehleh Feyesal. et-Tenêsiyyetü’n-Nazariyye ve’l-Menhec. Suudi Arabistan: Menşûrâtu Kitâbi’r-Riyâd, 2003.
  • Ammûrî, Naîm. “et-Tenâssu fî Eş’âri Edîb Kemâleddîn”. Mecelletü Dirâsêti’l-Kûfe 40 (2017), 205-220.
  • Bêrat, Rûlên. Lezzetü’n-Nas. çev. Füêdün Saffêr. Mağrib: Dâru’l-Beyzâ’, Dâru Tubgâl li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1988.
  • Bol, Rîkûr. en-Nassu ve’t-Te’vîl. çev. Munsif Abdülhak. 2 Cilt. Kâhire: el-Hey’etü’l-Mısriyyetü’l-Âmmetü li’l-Kitâb, 1988.
  • Fîrûzâbâdî, Muhammed İbn Yakûb. el-Kâmûsu’l-Muhît, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2005.
  • Gazzâmî, Abdullah. Segâfetü’l-Es’ile. Cidde: en-Nâdî’l-Edebî, Mekâlat fî’n-Nakd ve’n-Nazariyye, 1992.
  • Hans, Cürc Rubrîşt. “Tedâhulu’n-Nusûs”. çvr. Tâhir eş-Şîhâvî. Veracâü ibn Selâme, Mecelletü’l-Hayâti’t-Tûnisiyye 60-61 (1988), 41-59.
  • İbn Düreyd, Muhammed İbnü’l-Hasan. Cemheratü’l-Lüga, Kahire: Müessesetü’r-Halebî, 1932.
  • İbn Kesîr, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. Riyâd: Dâru Tayyibeti’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 1997.
  • İbn Manzûr, Cemâlüddîn. Lisânü’l-Arab, Beyrut, Dâru Sâdır.
  • Kûse, Alâve. Rîhu Yûsuf. Cezâir/Kusantîne: Menşûrâtü Fâsıle, 2015.
  • Kutb, Seyyid. et-Tasvîru’l-Fenniyyü fî’l-Kur’âni’l-Kerîm. Beyrut: Dâru’ş-Şurûg, 1991.
  • Messeddî, Abdüsselâm. Kâmûsü’l-Lisâniyyat. Tûnus: Dâru’l-Arabiyye li’l-Kitâb.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. "Batı Afrika Arap Şiirlerinde Kullanılan İktibâs ve Telmih Sanatlarını Dinî Metinlerarasılık Bağlamında Okumak". Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 27 / 1 (Haziran 2022): 53-78.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. “Batı Afrika Arap Şiirlerinin Edebi Metinlerarasılık Bağlamında İncelenmesi”. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi 4/2 (Aralık 2021): 193-218.
  • Miftâh, Muhammed. Tahlîlü’l-Hitâbi’ş-Şi’riyyi. Mağrib: ed-Dâru’l-Beydâ’, el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1992.
  • Münîr, Sultân. et-Tazmîn ve’t-Tenâs. İskenderiyye: Dâru’l-Meârif, 2003.
  • Nâhim, Ahmed. et-Tenâssu fî Şi’ri’r-Ravvêd. Bağdâd: Dâru’ş-Şuûni’s-Segâfiyyeti’l-Âmme, 2004.
  • Raşîd, Viêm. Takniyêtü’s-Serdi fî’l-Hitâbi’r-Rivâiyyi’l-Arabiyyi fî Filistîn. Gazze: el-Câmiatü’l-İslâmiyye, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Yaktîn, Saîd. er-Rivâyetü ve’t-Türâsü’s-Serdî. Kahire: Dâru Ru’ye li’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 2006.
  • Yaktîn, Saîd. İnfitâhu’n-Nassi’r-Rivâî. Beyrût: el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1989.

The Aesthetics of Quranic Intertextuality in the Contemporary Algerian Novel Rih Youssef’s Novel of Allaoua Koussa A Model

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 91 - 106, 31.12.2022

Öz

Intertextuality is one of the tools of contemporary literary expression that modern critical studies have turned to. Literary scholars have taken care of it in various literary arts and celebrated it as a kind of intersection of texts that gives the text richness and contributes to distancing it from the limits of directness and rhetoric. From this point of view, this study aims to reveal the extent to which Qur’anic intertextuality contributes to the granting of aesthetics to contemporary Algerian novelist discourse Rih Youssef, aesthetic and functional. The study relied on the descriptive analytical method to present the nature of intertextuality in general and the manifestations of Qur’anic intertextuality, especially in this narrative text, to conclude that the narration follows the approach of the story of Joseph, peace be upon him. The use of this linguistic technique is only a reflection of the saturation of the writer’s spirit with the story's meanings and its psychological, social, intellectual, and artistic values, which made him a lot of quoting and including from the Qur’anic text vocabulary, structures, and stories.

Kaynakça

  • Ahmed, Nehleh Feyesal. et-Tenêsiyyetü’n-Nazariyye ve’l-Menhec. Suudi Arabistan: Menşûrâtu Kitâbi’r-Riyâd, 2003.
  • Ammûrî, Naîm. “et-Tenâssu fî Eş’âri Edîb Kemâleddîn”. Mecelletü Dirâsêti’l-Kûfe 40 (2017), 205-220.
  • Bêrat, Rûlên. Lezzetü’n-Nas. çev. Füêdün Saffêr. Mağrib: Dâru’l-Beyzâ’, Dâru Tubgâl li’n-Neşri ve’t-Tevzi’, 1988.
  • Bol, Rîkûr. en-Nassu ve’t-Te’vîl. çev. Munsif Abdülhak. 2 Cilt. Kâhire: el-Hey’etü’l-Mısriyyetü’l-Âmmetü li’l-Kitâb, 1988.
  • Fîrûzâbâdî, Muhammed İbn Yakûb. el-Kâmûsu’l-Muhît, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2005.
  • Gazzâmî, Abdullah. Segâfetü’l-Es’ile. Cidde: en-Nâdî’l-Edebî, Mekâlat fî’n-Nakd ve’n-Nazariyye, 1992.
  • Hans, Cürc Rubrîşt. “Tedâhulu’n-Nusûs”. çvr. Tâhir eş-Şîhâvî. Veracâü ibn Selâme, Mecelletü’l-Hayâti’t-Tûnisiyye 60-61 (1988), 41-59.
  • İbn Düreyd, Muhammed İbnü’l-Hasan. Cemheratü’l-Lüga, Kahire: Müessesetü’r-Halebî, 1932.
  • İbn Kesîr, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm. Riyâd: Dâru Tayyibeti’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 1997.
  • İbn Manzûr, Cemâlüddîn. Lisânü’l-Arab, Beyrut, Dâru Sâdır.
  • Kûse, Alâve. Rîhu Yûsuf. Cezâir/Kusantîne: Menşûrâtü Fâsıle, 2015.
  • Kutb, Seyyid. et-Tasvîru’l-Fenniyyü fî’l-Kur’âni’l-Kerîm. Beyrut: Dâru’ş-Şurûg, 1991.
  • Messeddî, Abdüsselâm. Kâmûsü’l-Lisâniyyat. Tûnus: Dâru’l-Arabiyye li’l-Kitâb.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. "Batı Afrika Arap Şiirlerinde Kullanılan İktibâs ve Telmih Sanatlarını Dinî Metinlerarasılık Bağlamında Okumak". Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 27 / 1 (Haziran 2022): 53-78.
  • Maiga, Mohamadou Aboubacar. “Batı Afrika Arap Şiirlerinin Edebi Metinlerarasılık Bağlamında İncelenmesi”. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi 4/2 (Aralık 2021): 193-218.
  • Miftâh, Muhammed. Tahlîlü’l-Hitâbi’ş-Şi’riyyi. Mağrib: ed-Dâru’l-Beydâ’, el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1992.
  • Münîr, Sultân. et-Tazmîn ve’t-Tenâs. İskenderiyye: Dâru’l-Meârif, 2003.
  • Nâhim, Ahmed. et-Tenâssu fî Şi’ri’r-Ravvêd. Bağdâd: Dâru’ş-Şuûni’s-Segâfiyyeti’l-Âmme, 2004.
  • Raşîd, Viêm. Takniyêtü’s-Serdi fî’l-Hitâbi’r-Rivâiyyi’l-Arabiyyi fî Filistîn. Gazze: el-Câmiatü’l-İslâmiyye, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Yaktîn, Saîd. er-Rivâyetü ve’t-Türâsü’s-Serdî. Kahire: Dâru Ru’ye li’n-Neşri ve’t-Tevzî’, 2006.
  • Yaktîn, Saîd. İnfitâhu’n-Nassi’r-Rivâî. Beyrût: el-Merkezü’s-Segâfiyyü’l-Arabî, 1989.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mahmud Kaddum 0000-0002-9636-4903

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Kaddum, Mahmud. “جمالية التّناص القرآني في الرواية الجزائرية المعاصرة رواية ريح يوسف لعلاوة كوسة نموذجا”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 27/2 (Aralık 2022), 91-106. https://doi.org/10.58568/firatilahiyat.1162661.

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.