Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, Sayı: 12, 1 - 32, 29.12.2019

Öz

Öz
Bu çalışmanın amacı, kütüphanelerin, postmodernite ile biçimlenen yeni anlayış ve kültürler çerçevesinde nasıl bir etki alanı içine girdiğini; moder-niteden postmoderniteye geçiş sürecinin neleri değiştirdiğini sorgulamaktır. Postmodernizmin yanında dijimodernizm, metamodernizm, post-postmoder-nizm, hipermodernizm, altermodernizm, kozmodernizm ve otomodernizm gi-bi çeşitli kavramların tartışıldığı, bir diğer deyişle olgu ve kavramların hızla değiştiği dönemlere girdiğimiz bu çağda, kütüphanelerin bu değişimlerden etkilenmemesi olası değildir. Çalışma kapsamında, öncelikle çalışmayı te-mellendirmesi için post modernizm ve ilişkili kavramlara, daha sonra da “bilgi”, “gerçeklik” ve “gerçek ötesi” ile “bilgi okuryazarlığı” ve “medya okur-yazarlığı” kavramlarına yer verilmiş; bu kavramların post modernite ile ne-den, nasıl biçimlendiği irdelenmiştir. Literatür derlemesine dayanan çalış-manın varsayımı kütüphanelerin yalnız gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri çerçevesinde değişim içine girmeyip aynı zamanda post modernizmin etkisi ile yeni bir kültür, anlayış ve paradigmalara konu olduğu biçimindedir.

Kaynakça

  • Kaynakça Aron, R. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri (K. Alemdar, Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları. Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001). Modernizme bir başkaldırı projesi olarak postmodernizm. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 93-108. Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu (H. Deliceçaylı, ve F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Berberoğlu, E. O. (2013). Medya okur-yazarlığı ve mesajların anlamlandır-ma süreci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 13-21. Boruah, M. ve Bora, A.(2017). A postmodern idea of critical media literacy in the age of convergence. Global Media Journal – Indian Edition, 8 (2), 1-8. Budd, J. M. (1995). An epistemological foundation for library and informa-tion science. Library Quarterly, 65 (3), 295-318. Çambay, O. (2015). Bir toplumsallaşma aracı olarak yeni medya: kuramsal bir değerlendirme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 237-247. Demir, G. (2017). Oldenburg’un üçüncü mekân paradigması bağlamında kütüphane mekânının sorgulanması. Bilgi Dünyası, 18 (2), 195-223. Einasto, O.(2017). “Time is out of joint”: Tthe impact of digimodernism on the transformation of librarian’s role. IFLA WLIC 2017, Wrocław, Po-land–Librarie: Solidarity. Society -Library Theory and Research with New Professionals Special Interest Group. Erişim adresi: http://library.ifla.org/ 1834/1/187-einasto-en.pdf Ekici, S. (2017). Yeni medya okuryazarlığında kütüphanecilerin rolleri. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Mer-kezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 49- 78). İstanbul: Hiperyayın. Foucault, M. (2000). Annemi, kız kardeşimi ve erkek kardeşimi katleden ben, Pierre Riviere: 19. Yüzyılda bir aile cinayeti (E. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Ara Yayınları. Garrett, J. (1991). Missing eco: Rreading the Name of the Rose as library criticism. Library Quarterly, 61 (4), 373-388. Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (E. Kuşdil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Grenz, J. (1996). A primer on postmodernism. Cambridge, UK: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity. Cambridge: Massachusett: The MIT Press. Habermas, J. (2000). Avrupa ulus devleti ve küreselleşme tazyikleri. (A. Öz-kazanç, Çev.), Mürekkep, 14, 202-215. Harari, Y. N. (2018). 21 lessons for the 21st century. New York: Spiegel ve Grau. Harvey, D. (2010). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Hasdemir, T. A. (2012). Gelenekselden yeni medya okuryazarlığına: Türkiye örneğinde bir değerlendirme. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 23-40. Hillenbrand, C. (2013). Librarianship in the 21st century-crisis or trans-formation? The Australian Library Journal, 54 (2), 164-181. Hjørland, B. (2010). The foundation of the concept of relevance. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61 (2), 217-237. Horrocks, C. (2000). Postmodern encounters, Marshall Mcluhan and virtuality. London: Icon Book Ltd. IFLA (2019). How to spot fake new: Erişim adresi: https://www.ifla.org/ publications/node/11174 Jeanniere, A. (2000). Modernite nedir? M. Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite içinde (s. 95-108). Ankara: Vadi Yayınları. Katipoğlu, S. (2009). Modernizm, postmodernizm, entelektüel teknoloji ve kütüphaneler. 11-13 Şubat 2009, XI. Akademik Bilişim Konferansı Bil-dirileri içinde (s. 473-476). Şanlıurfa: Harran Üniversitesi. Kısıć, I. ve Stanojlovıć, D. (Ed.). (2018). The youth in a post-truth era: Euro-pean identity and education. Belgrat: Helsinki Committee for Human Rights in Serbia. Kızılçelik, S. (1996). Postmodernizm dedikleri. İzmir: Saray Kitapevleri. Knox, E. (2014). Intellectual freedom and the agnostic–postmodernist view of reading effect. Library Trends, 63 (1), 11-26. Kruk, M. (2003) Truth and libraries. The Australian Library Journal, 52 (3), 229-238. Kuhn, T. (1970). The structure of scientific revolutions (2. bs.). International Encyclopedia of Unified Science içinde (s. 1-210). Chicago: The Univer-sity of Chicago. Erişim adresi: http://www.columbia.edu/cu/tract/projects/ complexity-theory/kuhn-the-structure-of-scien.pdf Külcü, Ö. (2017). Kimin doğrusu? Gerçek ötesi ve yanlış bilgiler (misinfor-mation) dünyasında kanıt olarak dijital belgeler ve arşivlere yönelik InterPARES Truth Projesi. Ö. Külcü, T. Çakmak ve Ş. Eroğlu (Ed.). Kamusal Alan Olarak Bilgi Merkezleri ve Yenilikçi Yaklaşımlar içinde (s. 79- 98). İstanbul: Hiperyayın. LeMoine, B. (2012). Nailing jelly to the wall: understanding postmoder-nism’s influence on Library Information Science., Library Philosophy and Practice (e-journal), 701. Erişim adresi: http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/701 Lùperi, P. (2008). New libraries in the learning society. NTED2008. Interna-tional Technology, Education and Development Conference içinde. Valen-cia. Erişim adresi: http://eprints.adm.unipi.it/535/1/NEW_LIBRARIES_IN _THE_LEARNING_SOCIETY_formato_spedizione.pdf Lyotard, J. F. (1984). The postmodern condition: A report on knowledge. Manchester: Manchester University Press. Mai, J. E. (1999). A Postmodern theory of knowledge organization. Knowled-ge: Creation, Organization and Use. Proceedings of the ASIS Annual Mee-ting içinde (s. 547-556). Medford, NJ: Information Today. Mai, J. E. (2004). Classification in context: relativity, reality, and represen-tation. Knowl. Org., 31 (1), 39-48. Manovich, L. (2001). The language of new media. London-Cambridge: Mas-sachusetts Institute of Technology. Okmeydan, S. B. (2017). Postmodern kültürde gözetim toplumunun dönü-şümü: ‘Panoptikon’dan ‘Sinoptikon’ ve ‘Omniptikon’a [Özel sayı]. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 8 (30), 45-69. Önal, H. İ. (2007). Medya okuryazarlığı: kütüphanelerde yeni çalışma alanı. Türk Kütüphaneciliği, 21 (3), 335-359. Özcan, B. (2007). Postmodernizmin tüketim imajları. Fırat Üniversitesi Sos-yal Bilimler Dergisi, 17 (1), 261-273. Post truth. (2019. English Oxford Living Dictionary içinde. Erişim adresi: https://en.oxforddictionarie:com/definition/post-truth Radford, G. P. (1998). Flaubert, Foucault, and the Bibliotheque Fantas-tique: Ttoward a postmodern epistemology for library science. Library Trends, 46 (4), 616-634. Ray, K. L. (2001). The postmodern library in an age of assessment. ACRL Tenth National Conference içinde. 15-18 Mart 2001, Denver, Colorado: Association of College and Research Libraries. Robertson, T. D. (2013). The postmodern shift in library instruction. Andrews University Digital Commons, Faculty Publications. Paper 10. Erişim adresi: http://digitalcommons.andrews.edu/library-pubs/10 Sezer, N. ve Sert, N. Y. (2013). Online medya okuryazarlığının yetişkinler için önemi “online haber sitelerindeki bannerlara yönelik bir incele-me”. AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology, 4 (13), 63-78. Shanava, M. (2011). Poetry as theology and its fate in the de-sacral world. Culture ve Philosophy: A Journal for Phenomenological Inquiry, 94-112. Erişim adresi: http://www.nplg.gov.ge/dlibrary/collect/0001/001037/ Cultu-re%20and%20Philosophy%202011.pdf Shera, J. H. (1970). Sociological foundations of librarianship. New York: Asia Publishing House. Slight, O. (1988). The academic research library in the postmodern era. Australian Academic and Research Libraries, 19 (2), 87-98. Smart, B. (2000). Postmodern toplum teorisi. M. Küçük (Ed.). Modernite ver-sus Postmodernite içinde (s. 317-367). Ankara: Vadi Yayınları. Stover, M. (2004). The reference librarian as non-expert: A postmodern app-roach to expertise, Reference Librarian, 42 (87/88), 273-300. Suarez, J. A. (1997). Modernism and gender trouble. Cuadernos de Filologia Inglesa, 6 (1), 9-31. Thompson, J. B. (1995). The media and modernity: A a social theory of the media. California: Stanford University Press. Turner, B. S. (2014). Klasik sosyoloji (İ. Çetin, Çev.). İstanbul: İletişim Ya-yınları. Yılmaz, B. (2018). 8. Uluslararası Değişen Dünyada Bilgi Yönetimi Sempoz-yumu 01-03 Kasım 2018 tarihleri arasında Ankara’da gerçekleştirildi. Bilgi Yönetimi, 1 (2), 170-172. Yoder, A. R. (2003). The cyborg librarian as interface: interpreting postmo-dern discourse on knowledge construction, validation, and navigation within academic libraries. Libraries and the Academy, 3 (3), 381-392.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güler Demir

Ayşenur Güneş Bu kişi benim

Özgür Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Demir, G., Güneş, A., & Öztürk, Ö. (2019). POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları(12), 1-32.
AMA Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. Aralık 2019;(12):1-32.
Chicago Demir, Güler, Ayşenur Güneş, ve Özgür Öztürk. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12 (Aralık 2019): 1-32.
EndNote Demir G, Güneş A, Öztürk Ö (01 Aralık 2019) POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 1–32.
IEEE G. Demir, A. Güneş, ve Ö. Öztürk, “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”, Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12, ss. 1–32, Aralık 2019.
ISNAD Demir, Güler vd. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları 12 (Aralık 2019), 1-32.
JAMA Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019;:1–32.
MLA Demir, Güler vd. “POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME”. Bilgi Ve Belge Araştırmaları, sy. 12, 2019, ss. 1-32.
Vancouver Demir G, Güneş A, Öztürk Ö. POSTMODERNİZM BAĞLAMINDA KÜTÜPHANELER: KURAMSAL BİR DEĞERLENDİRME. Bilgi Ve Belge Araştırmaları. 2019(12):1-32.