Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Ve Öğretmen Yetiştirme Sürecinde Kuşak Sorunu Ve Kalite/Gelişim Üzerine İnceleme

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 34, 720 - 735, 30.06.2022
https://doi.org/10.35675/befdergi.841261

Öz

Türkiye’de iki kaynak öğretmen ihtiyacına karşılık vermektedir. Birincisi, açılan 97 Eğitim Fakültesinden mezun edilen öğretmen adayları, ikincisi, “pedagojik formasyon” adı altında hemen her tür fakülte veya birçok yüksekokul türünden mezun olan on binlerce öğrenciye öğretmenlik sertifikası verilerek ihtiyacın çok üstünde bir sayıyla niteliği tartışılır hale gelen öğretmen adaylarıdır. Öğretmen adaylarının seçilmesinden başlamak üzere, yetiştirilmelerinde uygulanan müfredat, o müfredatın gerçekleşmesindeki zaman dilimi, mezuniyetten sonra atanma şartları ve süreci irdelenmesi gereken hususlardır. “Nasıl bir öğretmen?”,“Donanımı neye göre, kime göre?”gibi sorularda henüz bir toplum mutabakatının sağlanamadığı günümüzde, öğretmenlik mesleğinin kutsal bir meslek mi, sıradan bir kazanç kapısı mı olduğu dahi tartışılmaktadır. Hızla değişen dünya, artan teknoloji, bilgiye kolay ve hızlı erişim, kuşaklar arası değişen anlayış farklılıkları, öğretmen niteliğini sorgular hale getirmiştir. Bu çalışmada, Türk eğitim sisteminde öğretmen yetiştirme yaklaşımı ve süreci incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaşlı, S., Özbaş, M., & Karadağ, M. (2019). Öğretmen Adaylarının Mesleki ve Öğrenci Merkezli Kaygılarına İlişkin Algıları. Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1009-1023.
  • Akyüz, Y. (2019). Türk Eğitim Tarihi(16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bahar, H. H., Polat, R., & Özbaş, M. (2016). Resim, Müzik ve Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 409-424. doi: 10.17556/jef.38844
  • Baki, A. (2009). Türkiye’de Alan Öğretmeni Yetiştirme Programlarının ve Politikalarının Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu (s. 56-65). Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları. Bakırtaş, H., Akkaş, C., & Divanoğlu, S. U. (2019). Y Kuşağı. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Başkan,Gülsün Atanur (2001). Öğretmenlik mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılanma, Ankara Hacettepe Ünv. Eğitim Fak. Dergisi, (20), 16-19.
  • Bayhan, V. (2013). Türkiye’de Gençlik: Sorunlar, Değerler ve Değişimler(4. Baskı). Bursa: Dora Basım-Yayın Ltd.Şti.
  • Burgaz, B., & Özbaş, M. (2016). Berrin Burgaz & Mehmet Özbaş. (2016). Teacher and Administrator Perceptions on The Pre-Service Academic Training and In-Service Socialization Processes of Teachers. Kasmera Journal, 44(1), 278-293.
  • Cheng, Y. C. (1996). School Effectiveness And School-Based Management: A Mechanism For Development (Student Outcomes and the Reform of Education). Washington DC: Routledge.
  • Erdör, M. (2018, Mayıs 8). TechInside: https://www.techinside.com/alfa-kusagi adresinden alındı
  • Eroğlu Pehlivan, M., Tozlu, N., & Özbaş, M. (2019). Ses Temelli Cümle Öğretim Yöntemine İlişkin Uygulamalar Konusunda Öğretmen Görüşleri. (ÇEDED) Çocuk Edebiyat Ve Dil Eğitimi Dergisi, 2(1), 62-79.
  • Gündoğar, F. (2014). Değişen Eğitim Anlayışı Işığında Değişen Öğretmen Yetiştirme Programları Üzerine Düşünceler . Diyalog-Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, 1, 118-127.
  • Karadoğan, A. (2019). Z Kuşağı ve Öğretmenlik Mesleği. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,5(2), 7-41. doi:10.31463/aicusbed.597636
  • Karagözoğlu, G. (2009). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarına Genel Bakış. Eğitimde Yansımalar: IX-Türkiye'nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu (s. 11-18). Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştırma Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • Kısakürek, M. A. (2009). Öğretmen Eğitiminde Ulusal Yeterlikler Çerçevesi ve Kalite Güvence Sistemi. Eğitimde Yansımalar IX: Türkiye’nin Öğretmen Yetiştirme Çıkmazı Ulusal Sempozyumu (s. 19-26). Ankara: Öğretmen Hüseyin Hüsnü Tekışık Eğitim Araştıma Geliştirme Vakfı Yayınları.
  • Kuran, E. (2019). Z Bir Kuşağı Anlamak. İstanbul: Yıldız Mücellit Matbacılık.
  • McCrindle, M. (2020). https://mccrindle.com.au/ adresinden alındı
  • MEB. (2018, Temmuz 30). www.meb.gov.tr: http://www.meb.gov.tr/147-kapatildi-quot444-0-632quot-numarali-hattan-danisma-hizmeti-verilecek/haber/16886/tr / adresinden alındı
  • OECD. (2009). Creating effective teaching and learning environments: First results from TALIS. Paris: OECD.
  • ÖSYM. (2018). OABT Değerlendirme Raporu. Ankara: ÖSYM.
  • Özbaş, M. (2019). Perceptions of the Pre-Servıce Teachers Towards Special Filed and Pedagogıcal Formation Trainings. International Socıal Scıences Studıes Journal SSSjournal, 5(51), 6793-6800. doi: http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1909
  • Özbaş, M., & Arslan, M. A. (2016). Views of Turkish Language and Literature Teachers and Their Managers Related to Professional and Organizational Socialization Processes of Turkish Language and Literature Teachers. International Education Studies, 9(3), 81-88.
  • Özbaş, M., & Mukhatayeva, D. (2018). Views of Pre-Service Teachers Related to the Development of Pedagogical Formation Training and Design Competences. Universal Journal of Educational Research, 6(6), 1207-1215. doi: 10.13189/UJER.2018.060611
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Sisteminin Sorunları. Ankara: (SETA) Siyaset Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. TDK. (2019, Ekim 22). TDK. TDK: http://www.tdk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tozlu, N. (2016). Eğitimden Felsefeye. Bayburt: Bayburt Üniversitesi Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derleme
Yazarlar

Necdet Tozlu 0000-0002-0466-1290

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 24 Aralık 2020
Kabul Tarihi 24 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Tozlu, N. (2022). Öğrenci Ve Öğretmen Yetiştirme Sürecinde Kuşak Sorunu Ve Kalite/Gelişim Üzerine İnceleme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(34), 720-735. https://doi.org/10.35675/befdergi.841261