Case Report
BibTex RIS Cite

Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu

Year 2022, Volume: 9 Issue: 3 - Gençlik ve İnanç Eğilimleri Özel Sayısı, 915 - 931, 31.12.2022
https://doi.org/10.17859/pauifd.1191763

Abstract

Gelişim psikolojisi kaynaklarında ergenlik ve gençlik dönemleri; karmaşa, kimlik arayışı ve bunalımla karakterize edilen dönemlerdir. Hızlı teknolojik gelişmeler ve değer yargılarında ortaya çıkan köklü değişimler bu tabloyu daha da olumsuz hale getirebilmektedir. Dini şüphe ve tereddütlerin en yoğun olduğu bu dönemlerde bir takım olumsuzluklar, popüler kültürün de etkisiyle bazen inanç krizleri şeklinde ortaya çıkabilmektedir.
Araştırmanın amacı: Bu çalışma danışmanın deneyimleri üzerinden psikolojik danışmanlık sürecinde din ve maneviyatın inanç krizlerindeki rolünü ortaya çıkar¬mak amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda araştırmamızın amaçlarından biri, gençlik dönemi dini hayatı ve dinin genç birey üzerindeki olumlu veya olumsuz katkısını incelemektir.
Araştırma Bulguları: Bu çalışmada nitel araştırma yönteminde yer alan fenomenolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; din ya da maneviyat hastalığın, inanç krizinin bizatihi asıl nedeni olabildiği gibi yanlış din eğitiminin bir neticesi şeklinde de tezahür edebilmektedir. Aynı zamanda din, inanç krizinin çözümünde de önemli bir işleve sahip olabilir.

References

  • Akkoyunlu, Serkan - M. Hakan Türkçapar. “Bir Teknik: Alternatif Düşünce Oluşturulması.” Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 2.1 (2013), 53-59.
  • Akyüz, İsmail. “Türkiye’de Gençlik, Din ve Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem ve İçerik Analizi.” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16.30 (2014), 183-202.
  • Allport, Gordon W. Birey ve Dini. Çeviren: Bilal Samur. Ankara: Elis Yayınları (2004).
  • Ay Mehmet Emin. “Kur’an’da Gençler ve Gençlik Değerleri.” (Edt. H. Hökelekli). Gençlik Dönemi Ve Eğitimi II, Tartışmalı İlmi Toplantı, 18-20 Nisan. İstanbul: Ensar Neşriyat. (2003), 15-37.
  • Bahadır, Abdülkerim. “Ergenlik Döneminde Dini Şüphe ve Tereddütler.” U.Ü.S.B.E., Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa (1994).
  • Baynal, Fatma. “Yetişkinlerde Dindarlık ve Ruh Sağlığı.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4.1 (2015), 206-231.
  • Bayraktar, Fatih. “Olumlu Ergen Gelişiminde Ebeveyn/Akran İlişkilerinin Önemi.” Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 14.3 (2007), 157-166.
  • Cohen, Adam B. – Koenig, Harold G. “Din ve Ruh Sağlığı.” Balıkesir İlahiyat Dergisi 2.1 (2016), 153-160.
  • Çapçıoğlu, İhsan - Er, Nurhibe Büşra. “Günümüz Gençliğinin İnanç Sorunları Bağlamında Deizm.” Uluslararası İslam, Modernite ve Gençlik Sempozyumu, 2-3 Nisan 2021 Zonguldak, Türkiye.
  • Düzgün, Şaban Ali. “Çağın Meydan Okumaları Karşısında Genç Zihinler ve İnanç Krizi.” Kader Kelam Araştırmaları Dergisi 13.1 (2015), 13-22.
  • Freud, Sigmund. “The Uncanny.” In: Standard Edition Of The Complete Psychological Works Of Sigmund Freud. London: Hogarth Press, (1919). Gürses, İbrahim. “Din Eğitimi Kişilik İlişkisi Üzerine Bir Araştırma.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16.2 (2007), 79-122.
  • Gürsu, Orhan – Bayındır, Salih. “Covid-19 Hastalığını Geçiren Sağlık Çalışanlarının Başa Çıkma Sürecinde Din ve Maneviyat.” Turkish Academic Research Review 6.1 (2021), 181-220.
  • Gürsu, Orhan. “Değişen Dünyada Aile ve Psikolojik Problemler.” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17.1 (2015), 99-130.
  • Gürsu, Orhan. “Ergenlik Dönemi Dindarlığı ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 34.34 (2015), 49-75.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, (1993).
  • Hurlock, E. B. “Ergenlikte Beden Gelişimi.” (Çev. G. Günce), Ergenlik Psikolojisi (Ed. B. Onur), Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık, (1987).
  • Kalfa, Nazlı Tutku. “Gençler Nazarında İnanç Problem Alanları ve Dinî Şüphe - Lise Öğrencilerinin İnanç Soruları Üzerine Nitel Bir Araştırma ve Öneri.” Hz. Peygamber ve Gençlik Sorunları Sempozyumu, Palet Yayınları Konya, Aralık (2019).
  • Kalfa, Nazlı Tutku. “Gençlik Dönemi İnanç Gelişimi Ve Eğitiminde Etkili Olan Faktörler Üzerine Nitel Bir Araştırma.” Diss. Bursa Uludag University (Turkey), 2019.
  • Kandemir, Ahmet Mekin. “Küreselleşen Dünyada İnanç Krizi ve Gençlik.” VII. Uluslararası Din Görevlileri Sempozyumu, Sakarya, (2016).
  • Kayıklık, Hasan – Yapıcı, Asım. “Gençlerde Dinsel Hayatın Ötekine Yönelik Tutumlara Etkisi: Çukurova Üniversitesi Örneği.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5.1 (2005), 5-38;
  • Koenig, Harold G. “Din Ve Tıp II: Din, Ruh Sağlığı ve Sağlık Davranışları.” Antakiyat 3.1 (2020), 118-132.
  • Krech, David –Crutchfield, Richard. Sosyal Psikoloji Teori ve Problemler, Çev: Erol Güngör, İstanbul: Ötüken Neşriyat (1999), 86-104.
  • Kurtdaş, Emine Meliha. “Toplumsal Değişme Bağlamında Gençlik Sorunları.” Electronic Turkish Studies 12.25 (2017), 513-534.
  • Lehrer, Jonah. Karar Anı: Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Saglıyor?. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, (2011).
  • Lındstrom, Martin. Buy.Ology. 1.Basım, İstanbul, Optimist Yayım Dağıtım, İstanbul, (2011).
  • Mayes, Linda C. - Cohen, Donald J. Çocuğunuzu Anlama Rehberi, 1.Baskı, İstanbul: Beyaz Balina Yayınları, (2006).
  • Seçinti, Dilara Demirpençe – Gürbüz, Hatice Gözde Akkın. “11-14 Yaş Arası Erken Ergenlerde Mizaç Özelliklerinin İçselleştirme ve Dışsallaştırma Problemleri ile İlişkisi.” Turk J Child Adolesc Ment Health 28.2 (2021), 117-123.
  • Steinberg, Laurence. Ergenlik. Ankara: İmge Kitapevi, (2007).
  • Stríženec, Michal – Sezen, Abdulvahid. “Dindarlık ve Bilişsel Süreçler.” Dinbilimleri Journal 10.3 (2010), 273-286.
  • Şahin, Ahmet Rifat. “Obsesif Kompulsif Bozukluk.” (Edt. Cengiz Güleç– Ertuğrul Köroğlu), Psikiyatri Temel Kitabı I, Hekimler Yayın Birliği, Ankara. (1997), 499.
  • Yapıcı, Asım. “Şüphe ve İnanç Kıskacında Gençlerin Din ve Dindarlık Algıları.” İlahiyat Akademi 12 (2020), 1-44.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı) Ankara: Seçkin yay., (2013).
  • Yıldırım, Enbiya. “The Prescription For Overwhelmed Human of the Modern Times: Turning Back to the Values.” Beder Journal of Humanıtıes. 1.2 (2013), 48-60.
  • Yılmaz, Beyzanur. “Dini Başa Çıkma Düzeyinin Takıntılı Davranışlarla Başa Çıkma ile İlişkisi Üzerine Bir Araştırma.” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye (2020).
Year 2022, Volume: 9 Issue: 3 - Gençlik ve İnanç Eğilimleri Özel Sayısı, 915 - 931, 31.12.2022
https://doi.org/10.17859/pauifd.1191763

Abstract

References

  • Akkoyunlu, Serkan - M. Hakan Türkçapar. “Bir Teknik: Alternatif Düşünce Oluşturulması.” Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 2.1 (2013), 53-59.
  • Akyüz, İsmail. “Türkiye’de Gençlik, Din ve Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem ve İçerik Analizi.” Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16.30 (2014), 183-202.
  • Allport, Gordon W. Birey ve Dini. Çeviren: Bilal Samur. Ankara: Elis Yayınları (2004).
  • Ay Mehmet Emin. “Kur’an’da Gençler ve Gençlik Değerleri.” (Edt. H. Hökelekli). Gençlik Dönemi Ve Eğitimi II, Tartışmalı İlmi Toplantı, 18-20 Nisan. İstanbul: Ensar Neşriyat. (2003), 15-37.
  • Bahadır, Abdülkerim. “Ergenlik Döneminde Dini Şüphe ve Tereddütler.” U.Ü.S.B.E., Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa (1994).
  • Baynal, Fatma. “Yetişkinlerde Dindarlık ve Ruh Sağlığı.” İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4.1 (2015), 206-231.
  • Bayraktar, Fatih. “Olumlu Ergen Gelişiminde Ebeveyn/Akran İlişkilerinin Önemi.” Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 14.3 (2007), 157-166.
  • Cohen, Adam B. – Koenig, Harold G. “Din ve Ruh Sağlığı.” Balıkesir İlahiyat Dergisi 2.1 (2016), 153-160.
  • Çapçıoğlu, İhsan - Er, Nurhibe Büşra. “Günümüz Gençliğinin İnanç Sorunları Bağlamında Deizm.” Uluslararası İslam, Modernite ve Gençlik Sempozyumu, 2-3 Nisan 2021 Zonguldak, Türkiye.
  • Düzgün, Şaban Ali. “Çağın Meydan Okumaları Karşısında Genç Zihinler ve İnanç Krizi.” Kader Kelam Araştırmaları Dergisi 13.1 (2015), 13-22.
  • Freud, Sigmund. “The Uncanny.” In: Standard Edition Of The Complete Psychological Works Of Sigmund Freud. London: Hogarth Press, (1919). Gürses, İbrahim. “Din Eğitimi Kişilik İlişkisi Üzerine Bir Araştırma.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16.2 (2007), 79-122.
  • Gürsu, Orhan – Bayındır, Salih. “Covid-19 Hastalığını Geçiren Sağlık Çalışanlarının Başa Çıkma Sürecinde Din ve Maneviyat.” Turkish Academic Research Review 6.1 (2021), 181-220.
  • Gürsu, Orhan. “Değişen Dünyada Aile ve Psikolojik Problemler.” Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17.1 (2015), 99-130.
  • Gürsu, Orhan. “Ergenlik Dönemi Dindarlığı ile Ruh Sağlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 34.34 (2015), 49-75.
  • Hökelekli, Hayati. Din Psikolojisi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, (1993).
  • Hurlock, E. B. “Ergenlikte Beden Gelişimi.” (Çev. G. Günce), Ergenlik Psikolojisi (Ed. B. Onur), Ankara: Hacettepe Taş Kitapçılık, (1987).
  • Kalfa, Nazlı Tutku. “Gençler Nazarında İnanç Problem Alanları ve Dinî Şüphe - Lise Öğrencilerinin İnanç Soruları Üzerine Nitel Bir Araştırma ve Öneri.” Hz. Peygamber ve Gençlik Sorunları Sempozyumu, Palet Yayınları Konya, Aralık (2019).
  • Kalfa, Nazlı Tutku. “Gençlik Dönemi İnanç Gelişimi Ve Eğitiminde Etkili Olan Faktörler Üzerine Nitel Bir Araştırma.” Diss. Bursa Uludag University (Turkey), 2019.
  • Kandemir, Ahmet Mekin. “Küreselleşen Dünyada İnanç Krizi ve Gençlik.” VII. Uluslararası Din Görevlileri Sempozyumu, Sakarya, (2016).
  • Kayıklık, Hasan – Yapıcı, Asım. “Gençlerde Dinsel Hayatın Ötekine Yönelik Tutumlara Etkisi: Çukurova Üniversitesi Örneği.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5.1 (2005), 5-38;
  • Koenig, Harold G. “Din Ve Tıp II: Din, Ruh Sağlığı ve Sağlık Davranışları.” Antakiyat 3.1 (2020), 118-132.
  • Krech, David –Crutchfield, Richard. Sosyal Psikoloji Teori ve Problemler, Çev: Erol Güngör, İstanbul: Ötüken Neşriyat (1999), 86-104.
  • Kurtdaş, Emine Meliha. “Toplumsal Değişme Bağlamında Gençlik Sorunları.” Electronic Turkish Studies 12.25 (2017), 513-534.
  • Lehrer, Jonah. Karar Anı: Beynimiz Karar Vermemizi Nasıl Saglıyor?. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, (2011).
  • Lındstrom, Martin. Buy.Ology. 1.Basım, İstanbul, Optimist Yayım Dağıtım, İstanbul, (2011).
  • Mayes, Linda C. - Cohen, Donald J. Çocuğunuzu Anlama Rehberi, 1.Baskı, İstanbul: Beyaz Balina Yayınları, (2006).
  • Seçinti, Dilara Demirpençe – Gürbüz, Hatice Gözde Akkın. “11-14 Yaş Arası Erken Ergenlerde Mizaç Özelliklerinin İçselleştirme ve Dışsallaştırma Problemleri ile İlişkisi.” Turk J Child Adolesc Ment Health 28.2 (2021), 117-123.
  • Steinberg, Laurence. Ergenlik. Ankara: İmge Kitapevi, (2007).
  • Stríženec, Michal – Sezen, Abdulvahid. “Dindarlık ve Bilişsel Süreçler.” Dinbilimleri Journal 10.3 (2010), 273-286.
  • Şahin, Ahmet Rifat. “Obsesif Kompulsif Bozukluk.” (Edt. Cengiz Güleç– Ertuğrul Köroğlu), Psikiyatri Temel Kitabı I, Hekimler Yayın Birliği, Ankara. (1997), 499.
  • Yapıcı, Asım. “Şüphe ve İnanç Kıskacında Gençlerin Din ve Dindarlık Algıları.” İlahiyat Akademi 12 (2020), 1-44.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı) Ankara: Seçkin yay., (2013).
  • Yıldırım, Enbiya. “The Prescription For Overwhelmed Human of the Modern Times: Turning Back to the Values.” Beder Journal of Humanıtıes. 1.2 (2013), 48-60.
  • Yılmaz, Beyzanur. “Dini Başa Çıkma Düzeyinin Takıntılı Davranışlarla Başa Çıkma ile İlişkisi Üzerine Bir Araştırma.” Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye (2020).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Orhan Gürsu 0000-0002-7478-371X

Publication Date December 31, 2022
Submission Date October 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 - Gençlik ve İnanç Eğilimleri Özel Sayısı

Cite

APA Gürsu, O. (2022). Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(3), 915-931. https://doi.org/10.17859/pauifd.1191763
AMA Gürsu O. Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. December 2022;9(3):915-931. doi:10.17859/pauifd.1191763
Chicago Gürsu, Orhan. “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, no. 3 (December 2022): 915-31. https://doi.org/10.17859/pauifd.1191763.
EndNote Gürsu O (December 1, 2022) Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 3 915–931.
IEEE O. Gürsu, “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 3, pp. 915–931, 2022, doi: 10.17859/pauifd.1191763.
ISNAD Gürsu, Orhan. “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/3 (December 2022), 915-931. https://doi.org/10.17859/pauifd.1191763.
JAMA Gürsu O. Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9:915–931.
MLA Gürsu, Orhan. “Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 3, 2022, pp. 915-31, doi:10.17859/pauifd.1191763.
Vancouver Gürsu O. Gençlik Dönemi İnanç Krizinin Psikolojik Kökenlerinin Analizi: Olgu Sunumu. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9(3):915-31.