BibTex RIS Cite

“Sizin Dininiz Size, Benim Dinim Banadır” (Kur’an: 109/6) Uyumlu Bir Dünya İnşası Bağlamında Kur’an’da Dînî Tolerans Örnekleri

Year 2015, Volume 3 (Special Issue 2), 547 - 556, 15.09.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS429

Abstract

İnanç kişisel bir adanmışlıktır ve herhangi bir dünyalık sebebe bağlı olmaz / olamaz. İbadet; herhangi bir dünyalık beklenti içinde olmadan samimi ve halis niyetlerle yapılmalıdır. İslam samimi olarak tek olan Allah’a ibadet etmeye vurgu yapmaktadır. Hz. Peygamber mesajına sahip çıkma ve onu yayma konusunda bütün dünyalık tekliflere karşı sağlamca karşı koydu ve ebedi birlik mesajına sıkı sıkıya sarıldı. İslam’da ve onun kutsal kitabı olan Kur’an’da dînî toleransa gelince; Kur’an’da dînî toleransı teşvik eden birçok ayetin mevcut olduğunu şahit oluruz. “Dinde zorlama yoktur. Çünkü doğruluk sapıklıktan iyice ayrılmıştır.” (2:256) “Sizin dininiz size, benim dinim de banadır.” (109/6) “De ki: “Hak, Rabbinizdendir. Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin.” (18/29) Görüldüğü gibi; her ne kadar Allah kullarının, kendisinin (cc) çizdiği yolu takip etmesini ve ona göre yaşamasını arzu etmiş olsa da; yine Allah bizzat kendisinin yukarıda belirttiğimiz ayetlerde belirttiği gibi bu dünyada bir inancı veya dini kabul veya red etmede asla zorlama olamayacağını ve bu konudaki bir zorlamanın meşru ve doğru olmadığını belirtmiştir. Fakat bu dünya hayatı sona erince Ahirette Allah kullarını bu dünyadaki iman ve amelleriyle yargılayacaktır ve sonuçta onlara ona göre muamele edecektir.

References

  • 21 Enbiya 107
  • Nisa, 4:101
  • Sura 66: 9
  • Sura 28:86
  • www.islamforpeace.org/quran.html
  • Bakara: 190
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 293, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 294, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 294, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Bakara: 191
  • Bakara:192
  • Bakara :193
  • 109 Kafirun 1-6
  • 109 Kafirun 1-6
  • Tefhimu’l-Kur’an, Ebul’ A’la El-Mevdudi
  • Tefhimu’l-Kur’an, Ebul’ A’la El-Mevdudi
  • http://www.hzmuhammedinhayati.gen.tr/medine-sozlesmesi.html
  • Sarıçam, İbrahim, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, 5. Baskı, s. 143, Diyanet İşleri Başkanlığı, , Ankara,
  • -
  • http://www.hzmuhammedinhayati.gen.tr/medine-sozlesmesi.html
  • Engizisyon (Latince: inquisitio, soruşturma), Katolik Kilisesi'ne bağlı bir mahkeme sistemi idi. Gerek
  • kararları, gerek siyasi ve dini görüşleri nedeniyle dört büyük engizisyon adından çok söz ettirdi. Zalim
  • işkence yöntemlerini benimseyen dini bir yargılama sistemidir.
  • İspanyol Engizisyonu: İspanyol Engizisyonu ise Castilla kraliçesi I. Isabella'nın ısrarı üzerine, Papa IV.
  • Sixtus tarafından 1483 yılında onaylandı. Müslümanlarla Yahudilerin Hristiyanlaştırılmasını hedeflenmişti.
  • Bu nedenle 200.000'e yakın Yahudi, 1492 yılında İspanya'yı terk etti. Bir çoğu da Osmanlı İmparatorluğu'na
  • sığındı. Müslümanlara ise yapılan anlaşmalar gereği başlarda iyi muamelede bulunulmuş ise de, bu durum bir
  • yıl bile sürmemiştir. Yüzbinlerce Arap kökenli ya da bugün İspanya olarak bildiğimiz bölgenin yerli
  • halklarından oluşan Müslümanlar ile Yahudiler engizisyon mahkemelerinde katledildi veya görünürde
  • Hıristiyan olarak morisko denilen grupları oluşturdular. Sonraki dönemlerde asimile edilemeyenlerin
  • tamamı Kuzey Afrika başta olmak üzere Dünya'nın diğer yerlerine sürülmüştür. (Wikipedia Online
  • Ansiklopedi’den özetlenerek alınmıştır.)
  • 10 Yunus 99
  • 2 Bakara 256
  • 9 Tevbe 6
  • 88 Ğaşiye 21-26
  • 88 Ğaşiye: 21-26
  • 18 Kehf 29
  • 18 Kehf 29
  • 18 Kehf 30
  • 18 Kehf 29-31

“Sizin Dininiz Size, Benim Dinim Banadır” (Kur’an: 109/6) Uyumlu Bir Dünya İnşası Bağlamında Kur’an’da Dînî Tolerans Örnekleri

Year 2015, Volume 3 (Special Issue 2), 547 - 556, 15.09.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS429

Abstract

İnanç kişisel bir adanmışlıktır ve herhangi bir dünyalık sebebe bağlı olmaz / olamaz. İbadet; herhangi bir dünyalık beklenti içinde olmadan samimi ve halis niyetlerle yapılmalıdır. İslam samimi olarak tek olan Allah’a ibadet etmeye vurgu yapmaktadır. Hz. Peygamber mesajına sahip çıkma ve onu yayma konusunda bütün dünyalık tekliflere karşı sağlamca karşı koydu ve ebedi birlik mesajına sıkı sıkıya sarıldı. İslam’da ve onun kutsal kitabı olan Kur’an’da dînî toleransa gelince; Kur’an’da dînî toleransı teşvik eden birçok ayetin mevcut olduğunu şahit oluruz. “Dinde zorlama yoktur. Çünkü doğruluk sapıklıktan iyice ayrılmıştır.” (2:256) “Sizin dininiz size, benim dinim de banadır.” (109/6) “De ki: “Hak, Rabbinizdendir. Artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin.” (18/29) Görüldüğü gibi; her ne kadar Allah kullarının, kendisinin (cc) çizdiği yolu takip etmesini ve ona göre yaşamasını arzu etmiş olsa da; yine Allah bizzat kendisinin yukarıda belirttiğimiz ayetlerde belirttiği gibi bu dünyada bir inancı veya dini kabul veya red etmede asla zorlama olamayacağını ve bu konudaki bir zorlamanın meşru ve doğru olmadığını belirtmiştir. Fakat bu dünya hayatı sona erince Ahirette Allah kullarını bu dünyadaki iman ve amelleriyle yargılayacaktır ve sonuçta onlara ona göre muamele edecektir

References

  • 21 Enbiya 107
  • Nisa, 4:101
  • Sura 66: 9
  • Sura 28:86
  • www.islamforpeace.org/quran.html
  • Bakara: 190
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 293, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 294, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Kur’an Yolu, Türkçe Meal ve Tefsir, Karaman, H. Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K., Gümüş, S., c.1, s. 294, Diyanet
  • İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2007
  • Bakara: 191
  • Bakara:192
  • Bakara :193
  • 109 Kafirun 1-6
  • 109 Kafirun 1-6
  • Tefhimu’l-Kur’an, Ebul’ A’la El-Mevdudi
  • Tefhimu’l-Kur’an, Ebul’ A’la El-Mevdudi
  • http://www.hzmuhammedinhayati.gen.tr/medine-sozlesmesi.html
  • Sarıçam, İbrahim, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, 5. Baskı, s. 143, Diyanet İşleri Başkanlığı, , Ankara,
  • -
  • http://www.hzmuhammedinhayati.gen.tr/medine-sozlesmesi.html
  • Engizisyon (Latince: inquisitio, soruşturma), Katolik Kilisesi'ne bağlı bir mahkeme sistemi idi. Gerek
  • kararları, gerek siyasi ve dini görüşleri nedeniyle dört büyük engizisyon adından çok söz ettirdi. Zalim
  • işkence yöntemlerini benimseyen dini bir yargılama sistemidir.
  • İspanyol Engizisyonu: İspanyol Engizisyonu ise Castilla kraliçesi I. Isabella'nın ısrarı üzerine, Papa IV.
  • Sixtus tarafından 1483 yılında onaylandı. Müslümanlarla Yahudilerin Hristiyanlaştırılmasını hedeflenmişti.
  • Bu nedenle 200.000'e yakın Yahudi, 1492 yılında İspanya'yı terk etti. Bir çoğu da Osmanlı İmparatorluğu'na
  • sığındı. Müslümanlara ise yapılan anlaşmalar gereği başlarda iyi muamelede bulunulmuş ise de, bu durum bir
  • yıl bile sürmemiştir. Yüzbinlerce Arap kökenli ya da bugün İspanya olarak bildiğimiz bölgenin yerli
  • halklarından oluşan Müslümanlar ile Yahudiler engizisyon mahkemelerinde katledildi veya görünürde
  • Hıristiyan olarak morisko denilen grupları oluşturdular. Sonraki dönemlerde asimile edilemeyenlerin
  • tamamı Kuzey Afrika başta olmak üzere Dünya'nın diğer yerlerine sürülmüştür. (Wikipedia Online
  • Ansiklopedi’den özetlenerek alınmıştır.)
  • 10 Yunus 99
  • 2 Bakara 256
  • 9 Tevbe 6
  • 88 Ğaşiye 21-26
  • 88 Ğaşiye: 21-26
  • 18 Kehf 29
  • 18 Kehf 29
  • 18 Kehf 30
  • 18 Kehf 29-31
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Harun Şahin

Publication Date September 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume 3 (Special Issue 2)

Cite

APA Şahin, H. (2015). “Sizin Dininiz Size, Benim Dinim Banadır” (Kur’an: 109/6) Uyumlu Bir Dünya İnşası Bağlamında Kur’an’da Dînî Tolerans Örnekleri. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 547-556. https://doi.org/10.14486/IJSCS429
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).